Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Průzkum LN: Firmy v Česku zvýšily tržby i mzdy

Zaměstnanci (ilustrační foto)

Zaměstnanci (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Doporučujeme
PRAHA - Průměrně 32 tisíc korun hrubého měli v květnu na výplatní pásce zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda. Loni to bylo o patnáct set méně. Růst platů svědčí o tom, že firmy v Česku začínají mít po krizi víc zakázek a mohou tak svým lidem přidat. Mzdy totiž kromě Škody Auto zvedla většina z padesáti firem, které se zúčastnily velké ankety Lidových novin.
  7:00

Průzkum zahrnoval banky, pojišťovny, strojírenské a stavební firmy, maloobchody i dopravce.  Nejvíce, průměrně 52 554 korun, brali podle zjištění LN zaměstnanci developerské firmy Ekospol, která staví byty v Praze. „Chci špičkové lidi a požaduji po nich stoprocentní nasazení. Tito pracovníci si zaslouží adekvátní nadstandardní ohodnocení,“ řekl ředitel a majitel společnosti Evžen Korec. Meziročně Ekospol zvýšil platy o 2,7 procenta. Jen o pět set méně, průměrně 52 016 korun měsíčně, mají zaměstnanci J&T Banky. Loni měli platy nižší o tři stovky.

Dvojnásobek republikového průměru

Platy v těchto firmách jsou více než dvojnásobkem republikového průměru, který se na konci prvního čtvrtletí vyšplhal na 24 126 korun měsíčně. Nadprůměrné platy ale nosí domů i železničáři z Českých drah, a to 26 835 korun, nebo zaměstnanci Dopravního podniku Praha. Ti letos berou v průměru 30 368 korun. Více svým lidem platí i menší a mimopražské firmy. Pivovar Bernard zvýšil průměrné mzdy o dvanáct set na 23 924 korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Dvanáct set přidala svým lidem i firma Grund z Mladých Buků u Trutnova. Dnes tam berou průměrně 19 530 korun měsíčně.  Zatímco se evropská ekonomika zmítá v křečích, české firmy mají zatím zažívání zdravé. Vyplývá to z průzkumu Lidových novin.  LN oslovily 150 firem napříč odvětvími a velikostí. Použitelné odpovědi odevzdalo padesát z nich. Většina firem, které odpověděly, celkem 73 procent, letos v prvním pololetí zvýšila své tržby nebo jejich tržby stagnovaly. Podobně se vyvíjely i zisky firem, kde 70 procent hlásí růst či stagnaci.

Vývoje mezd ve firmách - infografika

Celoroční výhledy jsou ještě optimističtější, s růstem tržeb počítá 61 procent společností a tři čtvrtiny firem předpokládají, že jejich zisky vzrostou nebo budou stagnovat, ale neklesnou.

Žádná z firem, které v anketě odpověděly, nechystá masivní propouštění. Kromě běžné obměny zaměstnanců, kteří odcházejí do důchodu, více než 40 procent firem nové lidi nabírá. Propouští nebo bude propouštět 16 procent firem, v ostatních se počet zaměstnanců nemění. O zdraví a perspektivě firem svědčí i mzdová politika. Ve většině firem mzdy oproti loňsku vzrostly. To jednak znamená, že firmy mají dost zakázek na to, aby svým lidem platy zvedly, jednak že si chtějí zaměstnance udržet.

Snahu o udržení zaměstnanců nejlépe dokládá přehled benefitů, které firmy poskytují. Žádná společnost žádný z benefitů nezrušila, pětina z nich naopak některé nové zavedla.
O zdravé energii firem, které v anketě LN reagovaly, svědčí i samotný fakt, že odpověděly. Na vypracování odpovědí měly nejvýše dva dny, prokázaly proto poměrně vysokou pružnost. A flexibilita je na současných vysoce konkurenčních trzích potřebnější než dostatek kapitálu a kvalifikovaných lidí.

Fenomén zvaný Škodovka

V razantním růstu pokračuje automobilka Škoda, motor českého automobilového průmyslu. Jako člen největší evropské automobilky Volkswagen group nesmí zveřejňovat prognózy svého vývoje, ovšem z dostupných dat vyplývá, že letos její výroba i tržby vzrostou nejméně o deset procent.

„Tržby společnosti Škoda v prvních třech měsících roku vzrostly o 8,4 procenta na 2,9 miliardy eur. Provozní výsledek vzrostl ve stejném období o 11,8 procenta na 209 milionů eur,“ uvedl pro LN mluvčí automobilky Jozef Baláž. Firma letos přijala 300 nových pracovníků, loni se o práci ve Škodovce ucházelo 21 tisíc lidí.

Vývoj ekonomiky - infografika

Problémem je desetiprocentní pokles odbytu na západoevropských trzích. Pokles je ale kompenzován růstem prodejů v Číně, Indii a v Rusku, takže celkový odbyt škodovek stoupá. Zájem o vozy značky Škoda povzbudilo zavedení miniauta Citigo a stejný impulz se očekává od nového sedanu Škoda Rapid, který se začne na podzim prodávat. Loni Škodovka vyrobila 879 tisíc aut, o 15 procent více než předloni. Její tržby přitom vzrostly na 10,3 miliardy eur, tedy meziročně o 18 procent, čistý zisk stoupl o 87 procent na 652 milionů eur.

Rizikem je krize eurozóny

Druhý tuzemský výrobce osobních aut - automobilka TPCA u Kolína - letos čeká další pokles odbytu i tržeb. Miniauta z Kolína si kupovali hlavně Italové, Španělé a Francouzi, které nyní evropská dluhová krize nutí šetřit. Pokles TPCA ale nebude hluboký, protože firma letos v únoru představila novou generaci svých modelů a zájem o auta z Kolína se mírně zvýšil.

Tržby rostou i dodavatelům autodílů, kteří co do objemu produkce představují zhruba polovinu českého automobilového průmyslu. Například společnost Hella Autotechnik Nova, vyrábějící automobilové světlomety, za letošní první pololetí meziročně zvýšila tržby o 30 procent na 3,537 miliardy korun. „Za celý rok očekáváme růst o 22 procent na 6,792 miliardy korun,“ řekl LN Marek Ryšavý, generální ředitel společnosti. Hlavní brzdou rychlejšího rozvoje firmy podle něj nejsou dluhy v eurozóně, ale dlouhodobé podceňování a omezování technického vysokoškolského vzdělávání.

Expanze na perspektivní trhy

Nestabilitu eurozóny považuje za největší riziko většina firem. Nejistota například ohrožuje export výrobce nábytku TON, vadí i společnosti Škoda Transportation či strojírenské firmě Vítkovice. „Rizikem je nestabilita eurozóny a také dodatečná zátěž průmyslu přes ceny energií a vynucené poplatky za trvale obnovitelné zdroje,“ uvedl Jan Světlík, generální ředitel Vítkovice Machinery Group. Letos čeká výrazně lepší výsledky než 17 miliard korun tržeb a půlmiliardový zisk v loňském roce. K tomu napomohou i nové významné kontrakty v Turecku, Indii i Argentině.

Nejčastější firemní benefity
Penzijní připojištění64 %
Stravenky42 %
Týden dovolené navíc 40 %
Příspěvek na životní pojištění 30 %
Příspěvek na stravování 27 %
Zvýhodněné vlastní produkty a služby 24 %
Flexi pass20 %
Cafeterie 18 %
Příspěvek na dovolenou17 %
Výroční finanční odměny 17 %
Mobilní telefon, zvýhodněné volání 15 %
Společenské akce (vánoční večírky, dětské akce) 15 %
Placené zdravotní volno (sick days) 14 % 
Příspěvky na nadstandardní lékařskou péči 12 %
Vzdělávací kurzy 11 %

Zdroj: Průzkum LN mezi 52 firmami

Expanze na perspektivní trhy Turecka a Iráku a rozšíření byznysu v Rusku bude také zdrojem růstu stavební firmy PSG. Strojírenská společnost Tajmac - ZPS letos meziročně zvýšila tržby i zisk o 30 procent. „Přibrali jsme deset procent nových zaměstnanců a na vybrané výrobní pozice průběžně hledáme talentované lidi,“ připomněl Jan Kurinec, finanční ředitel firmy. O polovinu vzrostly tržby a o 40 procent zisk firmy ZAT, která je dodavatelem automatizovaných systémů řízení a bude se ucházet o dodávky pro dostavbu Jaderné elektrárny Temelín.

PSALI JSME:

O třetinu letos zvýší tržby dovozce automobilů Honda ČR, a to díky novým modelům Civic 5D a CR-V, který přijde na trh v listopadu. Opět procent očekává růst tržeb Kvido Štěpánek, ředitel firmy Isolit-Bravo, vyrábějící domácí spotřebiče i stavební kolečko s elektrickým pohonem. O 30 procent vzrostly tržby společnosti Grund, která v Podkrkonoší vyrábí koupelnové předložky. Banky i splátkové firmy jsou ve svých vyjádřeních opatrné, shodně však předpokládají, že díky novým produktům přitáhnou nové zákazníky.

„Za první čtvrtletí jsme poskytli o dvě procenta úvěrů víc než loni,“ uvedla mluvčí splátkové firmy Cetelem Nikola Vopršalová. Nejistá ekonomická situace v Evropě se v Česku, které je exportní zemí, samozřejmě projevuje. Postihla například slévárnu Beneš & Lát, která letos propustí celkem 35 lidí a zisk jí klesne o třetinu.

Zhruba čtyřprocentní pokles tržeb na 560 milionů korun letos očekává Svitap J. H. S. vyrábějící fólie, stany a přístřešky. „Do některých provozů lidi přibíráme a z jiných provozů lidi propouštíme. Profesně se jedná o jiný druh lidí,“ vysvětlil šéf firmy Jan Heřmanský. Navzdory problémům firma zvedla lidem platy, nechává jim týden dovolené navíc a nenutí je pracovat déle než 37,5 hodiny týdně.