15. června 2009 14:24 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

První nízkopodlažní tramvaj
ForCity už je na pražských kolejích

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 21Diskuse
První nová tramvaj Forcity dorazila na testování do Prahy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy První nová tramvaj Forcity dorazila na testování do Prahy. | foto: ČTK
PRAHA Za tři až čtyři týdny se v pražských ulicích objeví nový typ tramvaje. Novinářům to dnes řekl tiskový mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený při zahájení zkušebního provozu nové nízkopodlažní tramvaje Škoda ForCity (Škoda 15T).

Do roku 2017 by měl její výrobce, akciová společnost Škoda Transporatation, dodat pražskému dopravnímu podniku 250 kusů této tramvaje. Jedna bude stát dopravní podnik přes 60 milionů korun.

První nová tramvaj Forcity dorazila na testování do Prahy."Doufám, že do roka budeme moci uvést do provozu jednu, nebo spíše dvě tramvaje 15T," řekl novinářům radní pro dopravu Radova Šteiner. Tramvaj teď čekají zkušební jízdy v areálu dopravních podniků, po třech až čtyřech týdnech vyjede do ulic. Zkoušet se bude bez zátěže i se zátěží, s cestujícími. "V zásadě to musí projet všechny koleje," řekl Pečený. Druhý vůz 15T dodá výrobce dopravnímu podniku v srpnu nebo v září.


Škoda 15T

Výška podlahy tříčlánkové tramvaje se pohybuje kolem 35 centimetrů, většina vstupů do ní je 32 centimetrů nad kolejnicí. Tramvaj je dlouhá přes 31 metrů, podíl nízké podlahy je stoprocentní.

Vejde se do ní 61 sedících a až 239 stojících cestujících. Podle Šteinera má stejnou kapacitu jako dva vozy T3, nejstarší "kulaté" tramvaje, které má postupně nahradit. První série 32 kusů se má vyrobit do konce roku 2010.

"Její největší předností je, že je stoprocentně nízkopodlažní a zároveň má otočné všechny podvozky. To znamená, že je velmi šetrná vůči kolovému svršku a zároveň poskytuje maximální komfort cestujícím. Tím, že tato tramvaj má rekuperaci, tak je z energetického pohledu velice šetrná," řekl ČTK generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Krsek.

Díky systému rekuperace, kterým je dnes údajně vybavena už většina pražských tramvají včetně starých, vyrábí elektromotor z energie vzniklé při brzdění elektřinu. Úspora u T15 je 15 až 30 procent, řekl Miloš Zelingr, technický ředitel akciové akciové společnosti VÚKV, která se zabývá vývojem a zkoušením kolejových vozidel.

 "Design nové pražské tramvaje představuje zcela nový koncept vnějšího i vnitřního tvarového a prostorového řešení, který je postaven zejména na principu vizuální lehkosti," uvedl autor designu Patrik Kotas.

"Takto krásnou tramvaj jen tak někde nemají," řekl generální ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

ČTK
  • 21Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Peugeot 301 1,6 16v
Peugeot 301 1,6 16v

r.v. 2014, naj. 89 256 km, benzín
229 900 Kč (s DPH)

Najdete na Lidovky.cz