12. října 2016 14:29, aktualizováno  18:57 Lidovky.cz > Byznys > Energetika

Česku se vrací ‚uvězněná‘ nafta. První vlak přijede uvítat i premiér Sobotka

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 15Diskuse
Dopravu do Česka zajistí státní nákladní společnost ČD Cargo. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dopravu do Česka zajistí státní nákladní společnost ČD Cargo. | foto: ČD Logistics
PRAHA První vlak se státní naftou uskladněnou u zkrachovalé firmy Viktoriagruppe dorazí možná už ve čtvrtek do Česka. Z německého Kraillingu vyjel ve středu odpoledne a cílovou stanicí bude nádraží v Třemošné u Plzně. Tam se v pátek sejde prestižní sešlost: podle informací serveru Lidovky.cz na ni dorazí i premiér Bohuslav Sobotka či německý velvyslanec.

Vítání vlaku s účastí ministerského předsedy má bezmála týden zpoždění. Jednou z variant slavnostního příjezdu nafty do Česka byl totiž i pátek 7. října, tedy v den začátku voleb. Tento termín se však ukázal z úředních i logistických důvodů jako nereálný.

Přibližně 80 milionů litrů nafty do Česka převeze celkem 70 vlaků - náročná logistická akce potrvá několik měsíců.

Dva roky tahanic

„První vlak s naftou byl během úterý a středy naložen. Odpoledne byl celně odbaven. Před chvíli jsem informoval pana premiéra, že v 15:30 vlak opustil bránu skladu v Kraillingu,“ uvedl podle ČTK na mimořádném briefingu předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Stáčení nafty ve skladu státního distributora paliv Čepro v Třemošné u Plzně podle něj začne v pátek.

Kdy přesně vlak do Česka dorazí, nechtěl Švagr říct, záleží podle něj na plynulosti dopravy. „Především kolem Mnichova je totiž hustá železniční doprava, říkat konkrétní čas by proto byl pouze odhad,“ podotkl Švagr.

Správa státních hmotných rezerv (SSHR) má v bavorském Kraillingu rezervní naftu pro krizové případy za zhruba 1,2 miliardy korun. Přes dva roky se o ni přetahovala s insolvenčním správcem firmy Viktoriagruppe, která pro český stát palivo ochraňovala. Nyní je na dohled dobrý konec.

PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE

  • Viktoriagruppe pro Správu státních hmotných rezerv (SSHR) od roku 2004 zajišťovala skladování a obměnu části nafty, kterou musí mít Česko k dispozici pro krizové situace.
  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne.
  • Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim v roce 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe.
  • Firma se v prosinci roku 2014 sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • V listopadu 2015 rozhodl arbitrážní soud o sporu dvou někdejších společníků ve firmě Viktoriagruppe: Rostislava Haláška a Petra Malého.
  • Podle verdiktu je majitelem firmy Halášek a firma Cioltit, Malý prý akcie získal na neoprávněné.
  • V únoru 2016 povolil správce odvoz české nafty.
  • Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.

Jako první na příjezd premiérového vlaku upozornila Česká televize. Po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se Česko k naftě nemohlo dlouho dostat. Sklad v létě definitivně přezval nový vlastník, společnost Krailling Oils Development, a se správci rezerv se na převozu paliva dohodl. Následně také opravil železniční vlečku, bez níž by převoz nebyl možný.

V pátek, kdy začne stáčení nafty, přivítá první vlak (z celkových sedmdesáti) podle informací serveru Lidovky.cz český premiér Bohuslav Sobotka, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (oba ČSSD) či německý velvyslanec Arndt Freiherr Freytag von Loringhoven.

Cílová stanice: Třemošná

Nafta určená pro použití v krizových situacích – jako jsou povodně, váleční konflikty či přerušení dodávek ropy – ale zřejmě nezůstane jen v třemošenských skladech.

První vlak má podle Švagra ve 20 cisternách převést 980 tun nafty. Dopravu zajistí Čepro, smluvním dopravcem je ČD Cargo. Švagr už dříve uvedl, že přeprava paliva nebude stát více než 60 milionů korun.

„Vlaky pojedou do více skladů firmy Čepro. Nelze říci, že daná molekula zůstane v Třemošné. Bude stočena, pak zavřena do definované nádrže a začneme se k ní chovat technologicky jako k běžným zásobám Správy státních hmotných rezerv. Podle kvality ji budeme obměňovat,“ popsal šéf státní firmy Jan Duspěva.

Správci rezerv odváží naftu ze skladů firmy Viktoriagruppe.
Správci rezerv odváží naftu ze skladů firmy Viktoriagruppe.

Společnost Viktoriagruppe pro Česko od roku 2004 ochraňovala část strategických zásob nafty – ve třech českých skladech a posléze i v jednom německém. Když se na podzim roku 2014 dostala do finančních problémů, odvezla Správa státních hmotných rezerv palivo z českých nádrží. V Německu však po vyhlášení insolvence nastal problém.

Česko může mít část zásob nafty uskladněnu v Německu na základě dodatku smlouvy o skladování specifických zásob z roku 2004, který v roce 2010 uzavřela Správa státních hmotných rezerv.

  • 15Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz