Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Pryč s billboardy od silnic? Proč právě teď?

Média

  0:01
REKLAMNÍ GLOSÁŘ Do nového roku s předsevzetím, řekl si poslanec Libor Ježek a ještě koncem toho minulého vyrazil do boje proti billboardům událnic, vyzbrojen návrhem novely silničního zákona. Nic proti tomu, chvályhodná činnost. Ale v tuto chvíli už poněkud zbytná a ne právě moc chytrá.
Ilustrační foto

Ilustrační foto foto: Lidové noviny

Právě v tomto roce totiž začne postupně končit platnost jednotlivých smluv nejsilnější firmě podnikající v tomto segmentu, společnosti News Outdoor. Smlouvy, uzavřené už na začátku 90. let s její předchůdkyní, společností Quo, končí v rozmezí let 2010 až 2012. Pak by měly konečně zmizet od českých dálnic i reklamní panely News Outdoor, které podle údajů Ředitelství silnic a dálnic představují 97 procent všech reklam kolem dálničních tahů.

Billboardy v ochranném pásmu silnic a dálnic jsou mnohaletým českým problémem, se kterým zatím žádná politická garnitura nedokázala pohnout – popravdě se ani moc nesnažila. Zatímco od roku 1997 mohou silniční správní úřady povolovat reklamní zařízení v ochranném pásmu jen na dobu určitou (nejdéle na pět let), plochy postavené ještě před tímto rokem získávaly často souhlas s umístěním stavby na dobu neurčitou, navíc mohly stát jen kousek od krajnice. I tyto stavby měly sice omezené stavební povolení, ale pokud je stavební úřady neprodloužily, firma se s odvoláním na svou podivuhodně výhodnou smlouvu odvolala k soudu. Ani finančně na tom není společnost dominující u českých dálnic špatně – podle údajů Transparency International platí za možnost pronajímat bezmála 400 ploch u dálnic D1, D2 a D5 ročně Ředitelství silnic a dálnic jen zhruba 7,2 milionu korun, přičemž zisk z těchto ploch je mnohonásobně vyšší.

Opakuje se zde zkrátka podobný scénář jako kdysi v případě firmy JCDecaux v Praze. Smlouva nevýhodná pro stát a maximálně výhodná pro firmu, uzavřená začátkem 90. let na nepřiměřeně dlouhou dobu, z ní plynoucí monopolní postavení v určitém tržním segmentu a bezmoc veřejné správy něco s danou věcí udělat. Mohlo by se zdát, že v takovém případě přichází Ježkova iniciativa v pravý čas. Není tomu tak.

Reklamy, které už u dálnic arychlostních silnic jsou, by museli jejich vlastníci odstranit do roka od doby, kdy by novela začala platit. To už je ale budou muset likvidovat tak jako tak, jednoduše proto, že vyprší smlouvy umožňující jejich existenci. Stačí tyto smlouvy neprodlužovat a neuzavírat nové.

Změna pravidel formou zákona by v tuto dobu spíš než bezpečnosti na silnicích posloužila právě zmiňované firmě, která by se s odvoláním na jednostrannou změnu smluvních podmínek začala domáhat svých zájmů u soudu. A tam český stát příliš často nevyhrává. Je vážně tak dobrý nápad podstupovat tohle riziko v době, kdy stačí jen striktně trvat na oněch podmínkách a naprostá většina problémových ploch konečně zmizí?

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!