Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

NAVRÁTIL: Podivná zpráva o spotřebiteli

Ekonomika

  14:07
Winston Churchill řekl „Věřím jen těm statistikám, které jsem sám zfalšoval“. Toto slyším, když analytici jsou frustrováni tím, že oficiální statistika ukazuje něco, co nedává moc smysl. Co je aktuálním zdrojem frustrace? Spotřeba domácností.
Nakupování - ilustrační foto

Nakupování - ilustrační foto foto: Shutterstock

Podle Českého statistického úřadu poklesla reálná spotřeba domácností v loňském roce o 3,5 %. To je hodně. Je hlavním důvodem, proč je ekonomika v recesi a proč vloni poklesla o více než jedno procento. Dokonce i v roce 2009, kdy ekonomika poklesla o více než čtyři procenta, tak reálná spotřeba domácností neklesala, ale jen stagnovala.

Řeknete, že zvýšení DPH, růst nezaměstnanosti, snížení růstu mezd, nedůvěra spotřebitelů se musí odrazit v poklesu spotřeby. Ano, máte naprosto pravdu. Smysl dává, aby spotřeba poklesla. Nedává smysl, aby to bylo o tolik. Tato data nejsou navíc ani konzistentní s jinými údaji, které nám servíruje ČSÚ.

ČTĚTE TAKÉ:

Kolegové Martin Lobotka a Honza Šedina zkoumali tuto konzistenci. Závěr je, že „prostě to nesedí“. Měly by výrazně klesat výdaje na auta. Nicméně jak tržby za prodej aut, tak registrace nových aut (zkomplikované nefunkčností registru) neukazují takový propad. Výrazně neklesají ani tržby z prodeje potravin.

Lidé za nákupy platí kartami u obchodníka nebo penězi vybranými z bankomatu. Kartová statistika ukazuje, že tyto transakce neklesají, ale reálně dokonce rostou.

Proč si dělat vrásky statistikou? Protože síla statistiky spočívá v tom, že se vydává za realitu. A lidé mají tendenci ji brát příliš vážně, což může mít sebenaplňující dopad: když slyším, že je na tom ekonomika tak špatně, tak bych asi měl méně utrácet. Přitom statistika může být od reality vzdálená. Je dobré si pamatovat ještě jednu pravdu o statistice: je to přesný součet nepřesných čísel.

Autor:

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...