Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Rejdaři: Stát zbytečně zvyšuje mosty, místo aby vybagroval Labe

Ekonomika

  10:49
PRAHA - Labští lodní dopravci opět napadli ministerstvo dopravy kvůli špatné splavnosti řeky. Terčem kritiky se tentokrát stalo zvyšování mostů za stovky milionů korun. Místo toho by se podle rejdařů stát měl postarat především o dostatečnou hloubku, například vyhrabáním dna.

Některé lodě se pod mosty prostě nevejdou (ilustrační foto) foto: Shutterstock

"Pro nás je zásadní parametr ponor, podjezdové výšky nás nikdy nelimitovaly," řekl šéf společnosti ČSPL Milan Raba. Rejdařům prý nejde primárně o výstavbu často diskutovaného jezu u Děčína; údajně by stačilo, kdyby stát investoval peníze do udržování dna řeky. Hranice pro ekonomickou plavbu je hloubka 2,5 metru, což Labe často nesplňuje.

Rejdaři se cítí existenčně ohroženi. Již několik let vedou s ministerstvem dopravy spory o náhradu škod, způsobených nesplavností. Firmy celkem podaly čtyři žaloby, ve dvou případech soudy první instance rozhodly ve prospěch státu. Právníci loďařů se odvolali nebo odvolají. O dvou žalobách zatím nebylo rozhodnuto.

Tři zvýšené mosty

V současnosti Ředitelství vodních cest přestavuje most v Kolíně. Stávající železniční most přes Labe z roku 1908 má totiž podjezdnou výšku jen 4,35 m, která by se díky přestavbě měla zvýšit skoro o metr. V budoucnosti pak bude možné most vybavit zdvižným mechanismem, který umožní v případě potřeby proplutí lodí o výšce až 7 m.

Podobně ředitelství už vyřešilo situaci v Nymburku, kde došlo ke zvýšení podjezdné výšky mostu z původních 4,30 metru na 5,25 metru, v případě zdvižného zařízení je pak opět možné dosáhnout až sedmi metrů. Stejně se vyřešila i situace v Poděbradech, kde byla původní podjezdná výška 3,9 metru. 

Autoři: ,

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.