Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Reklama k hazardu vůbec nesvádí. Ale hašlerka ano

Média

REKLAMNÍ GLOSÁŘ Křesťanští demokraté chtějí po volbách ve sněmovně předložit nový loterijní zákon, který zakáže internetové sázení a veškerou reklamu na hazard.
Reklamu chceme, konkurenci ne. Zhruba to říkají sázkové firmy.

Reklamu chceme, konkurenci ne. Zhruba to říkají sázkové firmy. foto: Shutterstock

Sázkové firmy sdružené v Asociaci provozovatelů kurzových sázek reagují předvídatelným způsobem. Z možného zákazu reklamy se mohou přeskočit. Podle mluvčího sázkové kanceláře Fortuna Petra Šraina je zakazování reklamy "absurdní a pokrytecké", za normální jeho firma považuje, "aby legální podnikání mohlo být zároveň i propagováno".

Zdeněk Zikmund, mluvčí Sazky, nasadil ještě silnější kalibr: Jestli Česko zakáže reklamu sázek a loterií, zavládne tu diktatura, totalita, náboženský fundamentalismus a moci se chopí kříženci Fidela Castra s Chomejním. "Podle našeho názoru je to předvolební gesto, které nic neřeší..., a kterým bychom se dostali na okraj demokratického světa, k zemím jako Írán nebo třeba Kuba. Demokratický svět sázky a loterie, včetně jejich reklamy, v drtivé většině nezakazuje, ale reguluje je. K zákazu se uchylují pouze islámské režimy, totalitní státy, nebo diktatury," vysvětloval Zikmund ve vysílání Radiožurnálu, jaká budoucnost nás čeká, pokud jeho firmě někdo sáhne na reklamní časy.

Devadesát devět procent lidí navíc podle něj hraje a sází bez jakýchkoliv problémů, rizikoví nebo problémoví hráči představují zhruba jedno až dvě procenta. A právě tato skupina prý bude sázet ať už s reklamou, nebo bez reklamy.

A Petr Knybel, generální ředitel Tipsportu, v Hospodářských novinách vážně dodal, že pokud chtějí lidovci zrušením reklamy pomoci patologickým hráčům, kterými se při argumentaci ohánějí ve svých statistikách, je si (Knybel) zcela jist, že se jim to nepodaří ani v jediném případě.

Není nad to, když člověku alespoň trochu slouží paměť. Vzpomene si pak třeba na rok starou veřejnou diskusi ohledně nové podoby herního zákona, která vracela do hry spotřebitelské soutěže a zvažovala jejich opětovnou legalizaci. Firmy by tedy znovu mohly v rámci svého marketingu nabídnout svým zákazníkům možnost poslat někam víčko od jogurtu nebo obal od hašlerky a zúčastnit se tak losování o ceny. Co že to tehdy říkali pánové, podle nichž jsou nyní třeba patologičtí hráči marginální problém? "Případné uvolnění regulace spotřebitelských soutěží nevnímám nijak pozitivně. Domnívám se, že například každá odeslaná SMS nebo zakoupená hašlerka nesmějí být vstupenkou na pole hazardu. Deregulační názory v této oblasti považuji za velice nezodpovědné a věřím, že z morálních a sociálních důvodů nedojde k jejich přijetí," hřímal tenkrát na stránkách LN konkrétně Knybel – tentýž Knybel, podle něhož reklama vstupenkou na pole hazardu v žádném případě není.

Abychom si rozuměli – nejsem příznivcem lidoveckého návrhu. Také za ním nevidím nic moc jiného než touhu nahnat hlasy, na démonický vliv reklamy nevěřím a nedomnívám se, že vymatlance odnášející výplaty do herních automatů přimělo k jejich počínání právě sledování televizního spotu o Mie, co "už je celá žhavá a všechny vás zničí". Argumentace sázkových firem mi jde ale přesto neuvěřitelně na nervy. Pánové, prosím vás – přestaňte si už jednou provždy brát do úst demokracii, morálku a péči o veřejné blaho. Jde vám jen a jen o vlastní byznys. Klidně si na to vsadím.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!