24. června 2013 14:59, aktualizováno  15:34 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Reklama se Zemanem, který 'vykuřuje
vládu', porušuje etický kodex

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Web společnosti V2CIGS. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Web společnosti V2CIGS. | foto: ČTK
PRAHA Prodejce elektronických cigaret použil v reklamní kampani fotografie prezidenta Miloše Zemana s poukazem na jeho silnou zálibu v kouření. Podle šéfa Asociace českých reklamních agentur Pavla Brabce je ale jakékoliv zpodobnění hlavy státu v reklamě v rozporu s etickým kodexem Rady pro reklamu.

Na několika fotomontážích zveřejněných na internetových stránkách společnosti V2CIGS vystupuje prezident Zeman vždy s cigaretou u úst a se sloganem, který upozorňuje na rozdíly mezi klasickým kouřením a nabízenými elektronickými cigaretami.

"Co oči nevidí, to srdce nebolí" nebo "Zpruzení a uzení. Zeman vyžene vládu, i kdyby ji měl vykouřit", jsou některé texty, které spotřebitele vybízejí ke koupi takzvaných e-cigaret.

ČTĚTE TAKÉ:

Společnost později v reakci na údajné porušení etického kodexu uvedla, že pouze chtěla komentovat současnou situaci. "Zobrazení Miloše Zemana je použito pouze na našem firemním webu a je obecným komentářem ke stavu české politiky. Uznáváme, že diskuse o kodexu, který má chránit práva veřejně činných osob, které neváhají veřejně urážet novináře nebo hovořit o znásilnění jako o evoluční výhodě, je na místě," uvedla firma v prohlášení.

"To je naprosto nepřípustné a žalovatelné," uvedl k této kampani marketingový expert a pedagog Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš. Z minulosti je podle něj známý podobný případ, kdy se v reklamě na lyže objevil někdejší prezident Václav Klaus. Na kritiku kampaně tehdy podle Mikeše firma reagovala okamžitým stažením svých reklamních materiálů.

Anketa

Je podle vás v pořádku využívání prezidenta v reklamě?

Ano – je to veřejná osobnost. 351
Ne – je to nedůstojné. 154
Nevím – je mi to jedno. 66

Podle šéfa asociace reklamních agentur jde o ukázkový případ porušení kodexu. V něm se doslova uvádí, že "Reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority (například politiky, představitele odborných medicínských a jiných společností), i když by oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili".

Arbitrážní komise Rady pro reklamu podle Brabce zatím o žádném podnětu na tuto reklamu nerozhodovala, pokud se tak stane, bude postupovat podle svého jednacího řádu, ovšem bez pravomoci udělit sankci. O případné finanční pokutě by podle Brabce musel rozhodnout až živnostenský úřad.

„Zeman smrdí od hlavy“

Společnost, která propaguje elektronické cigarety, na sebe v rámci své kampaně upozornila i během sobotního přenosu tiskové konference z Lán.

Reklamní maskoti se uprostřed briefingu postavili za politiky sociální demokracie s transparenty s nápisy "Zeman smrdí od hlavy", "Už nám to fakt nevoní" či "Společně to vydýcháme".

Lidovky.cz, ČTK
  • 5Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz