Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Reklamní výdaje ministerstev letos vzrostly

Média

  0:01
Zatímco celkový objem reklamy klesl letos v Česku zhruba o čtvrtinu oproti loňskému roku, jeden specifický inzertní segment rostl. Hrubé reklamní výdaje českých ministerstev stouply o 41 procent. Hlavní podíl na tom mělo zejména ministerstvo pro životní prostředí. Navýšení výdajů způsobila mimo jiné kampaň Zelená úsporám.

Většina ministerstev reklamní investice omezila, přesto však celkové vládní výdaje na reklamu stouply. foto: Lidové noviny

Podle monitoringu inzerce společnosti TNS Media Intelligence proinzerovala ministerstva české vlády za prvních jedenáct měsíců letošního roku bezmála 231 milionů korun (počítáno v ceníkových cenách bez započítání případných slev), což představuje 41% nárůst proti stejnému období roku 2008, kdy jejich reklamní výdaje činily zhruba 164 milionů. K nárůstu došlo i přesto, že většina ministerstev letos své výdaje omezila a počítá s takovým postupem i nadále.

Nárůst o tisíce procent

Pár vládních rezortů totiž svou reklamní aktivitu posílilo: ministerstvo pro místní rozvoj proinzerovalo v hrubých částkách něco přes šest milionů, což představovalo meziroční nárůst o 295 procent (v celkové sumě však nejde o nijak výraznou částku).

Opravdu mimořádně však svůj reklamní rozpočet navýšilo zejména ministerstvo pro životní prostředí – za jedenáct měsíců letošního roku utratilo podle monitoringu v hrubých částkách za reklamu více než 66 milionů korun. Proti stejnému období roku 2008, kdy to byl zhruba milion, to představuje nárůst o 6352 procent.

"Pokud jde o propagaci v rámci Operačního programu Životní prostředí, vydal Státní fond životního prostředí ČR za mediální reklamu 11,5 milionu Kč. V tomto případě jde o povinnou publicitu evropských fondů. Za mediální reklamu nového programu Zelená úsporám jsme vydali 22,7 milionu korun, které jsou stoprocentně hrazeny z technické asistence tohoto programu. Zdůrazňujeme, že ani v jednom případě nejde o prostředky ze státního rozpočtu," uvedla pro LN Jarmila Krebsová z tiskového oddělení ministerstva pro životní prostředí.

K navýšení inzerce v roce 2009 podle ní došlo z několika objektivních důvodů. "V rámci opatření proti hospodářské krizi jsme se snažili v operačním programu 'zahustit' výzvy k podání žádostí o podporu, a tyto výzvy je nutné povinně uveřejňovat v tisku – mimo internetové sítě, které nemusí využívat každý občan. Propagovalo se také ukončení dvou let od schválení operačního programu životní prostředí pro ČR, kdy jsme informovali o jeho výsledcích a jeho realizaci na území Česka."

Nemyslíš – zaplatíš

Navýšení reklamních výdajů proti loňskému roku se týká ještě ministerstva dopravy, které investuje do médií především v souvislosti se svou tříletou kampaní Nemyslíš – zaplatíš. Letos zvedlo své výdaje proti loňsku ze zhruba 33,5 milionu na 68 milionů korun, tedy o 104 procent. Největší podíl na tom měla zmíněná kampaň Nemyslíš – zaplatíš.

Podle Ivany Jelínkové z tiskového oddělení ministerstva dopravy vydalo ministerstvo za tuto kampaň letos necelých 64,5 milionu korun z celkového 178,5 milionového rozpočtu, který byl na ni vyčleněn. Mezi další komunikační aktivity ministerstva patřila například tradiční putovní preventivní akce The Action, zaměřená na řidiče do 25 let, nebo promo akce Besip Team.

V absolutních částkách utratila za reklamu nejvíc právě ministerstva dopravy a životního prostředí. Až s velkým odstupem za nimi následují ministerstvo vnitra (něco přes 25 milionů korun) a ministerstvo průmyslu a obchodu (přes 23 milionů korun).

Datové schránky měly také vliv

Ministerstvo vnitra investovalo v první polovině letošního roku zejména do kampaně k datovým schránkám. "Kampaň byla spolufinancována ze strukturálních fondů EU, informovala širokou veřejnost prostřednictvím médií o aktuálním projektu datových schránek. Celková částka dělala 15,939 milionu korun, vlastní výdaje ministerstva vnitra představovaly 893 tisíc korun," uvedl pro LN tiskový mluvčí ministerstva vnitra Vladimír Řepka. Na datové schránky upozorňovala i tisková a internetová kampaň v prosinci, v ceně něco přes 6,4 milionu korun. Mezi další mediální aktivity ministerstva vnitra patřily podle Řepky například informační kampaň pro cizince žijící u nás v nelegálním postavení, která proběhla tiskem a na internetu letos v září, a on-line kampaň o Czech Pointu.

Ostatní ministerstva začala na reklamě šetřit, přičemž neúspornější kúru nasadila ministerstva zdravotnictví, financí a kultury.

Rok 2010? Spíš redukce

Plány na rok 2010 zatím počítají podle zástupců ministerstev spíš s redukcí reklamních výdajů. "Pro rok 2010 plánujeme představení úspěšných projektů, komunikace bude zaměřena především na širokou veřejnost. Plánovaná výše výdajů na tyto účely bude zhruba 15 milionů Kč," sdělila LN Jarmila Krebsová z ministerstva pro životní prostředí. Ministerstvo dopravy zase počítá s pokračováním kampaně Nemyslíš – zaplatíš, na niž pro příští rok zbývá zhruba 45,6 milionu korun.

S image kampaní počítá příští jaro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. "Konkrétní částky na tuto propagaci zatím nebyly stanoveny," sdělila LN Šárka Svobodová, z odboru vnějších vztahů a komunikace ministerstva.