Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Reklamy lichvářů útočí na nejnižší pudy. Podívejte se na ty nejabsurdnější

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Vkus v reklamách nabízejících rychlé peníze za astronomické úroky nehledejte. Poskytovatelé nebankovních půjček lákají lidi v nouzi často s využitím těch nejnižších pudů. Ta nejabsurdnější inzerce se neobejde bez sexistických narážek nebo vyděračských praktik.

Sexistická reklama na půjčku firmy s příznačným jménem Ze dne na den foto: dTest, příspěvek od Anny Herianové

„Vánoce bez dárků se dětem líbit nebudou,“ varuje lidi bez finančních prostředků leták nabízející půjčku s olbřímí roční sazbou nákladů 3 113 procent. Brzká návštěva exekutorů, ke které využití této nabídky bez pochyb vede, však ratolesti rozhodně nepotěší.

Žebříček nejabsurdnějších reklam na spotřebitelské úvěry sestavil časopis dTest s webem BankovníPoplatky.com. Čtyři nejhorší ukázky najdete zde při rozkliknutí galerie článku, další nominované reklamy se nacházejí na stránkách spotřebitelského sdružení.

Vánoce bez dárků se dětem líbit nebudou, hlásá reklama na půjčku s RPSN 3113 %.

Půjčujeme všem rizikovým klientům!! Nezaměstnaným, důchodcům a maminkám na mateřské.

Další ze čtveřice reklam oslovuje pro změnu rizikové klienty. Lichvářské půjčky nabízí nezaměstnaným, důchodcům a ženám na mateřské.

„Cílení půjček na tyto obzvláště zranitelné skupiny, které je třeba před zadlužováním chránit, lze nazvat hyenismem,“ říká Patrik Nacher, zakladatel serveru Bankovnípoplatky.com. Nejméně vkusné reklamy podle něj pocházely převážně od nebankovních poskytovatelů rychlých půjček.

Spot finalisty soutěže s heslem Naše služby pro vaši pohodičku:

Rychlé peníze za drahé úroky totiž často na billboardech nabízejí polonahé ženy a inzeráty velmi často využívají sexistických narážek.

Téměř 150 příspěvků do soutěže posílali zejména studenti středních škol. Na ně míří i osvětová kampaň, kterou dTest vedl po celý loňský rok.

Lidovky.cz radí jak se vyhnout lichvářům:

Reklama na spotřebitelské úvěry je přitom regulována zákonem. V případě, že jsou v ní zmíněny údaje o nákladech, musí sdělovat i přesné a zákonem určené informace.

„Nesmíme ovšem opomíjet i etické hledisko. Řada společností kolem sebe vytváří dojem společenské odpovědnosti a investuje mnoho peněz do finančního vzdělávání, což ale příliš neladí se slogany typu Půjčte si na vánoční dárky,“ říká právní poradce dTestu Miloš Borovička.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...