Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Rekonstrukce D1 odstartuje v březnu, firmy připravují nabídky

Ekonomika

  15:50
PRAHA - Dálnice D1, nejvýznamnější česká dopravní tepna, by se konečně měla dočkat opravy. Práve by měly začít v březnu 2013. Přesnější termín zahájení rekonstrukce bude záležet na počasí. Ředitelství silnic a dílnic představí v pondělí obchodní podmínky tendrů pro stavební firmy.

Oprava poničené D1. foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

Nabídky budou společnosti předkládat 19. listopadu, následovat bude 15denní lhůta pro odvolání. Smlouvy k provedení rekonstrukce by se tak měly podepisovat v první polovině prosince. V Otázkách Václava Moravce to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák.

Odkládané práce

O modernizaci dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy loni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Tehdy úřad chtěl začít s opravami na jaře letošního roku.

ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun.

Schod na dálnici D1. Povrch se zvlnil a popraskal vinou teplého počasí.

Podle něj by antimonopolní úřad neměl na obchodních podmínkách tendru shledat nic zásadně závadného, neboť součástí podmínek není a ani nikdy nebyla nutnost stavět v zimě.

"Podle nového nastavení je jasně patrný termín od předání staveniště 62 dní, což přesněji zohledňuje technologickou zimní přestávku" dodal.

Podle zástupce generálního tajemníka Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře již další časový posun zahájení rekonstrukce nehraje významnou roli.

"Posun o šest měsíců už podstatný není, D1 už přesluhuje mnoho let a měla být opravena už dávno. My jenom vítáme, že se stát k velké rekonstrukci odhodlal," uvedl dnes v pořadu Hromíř.

Dodal, že členové Česmad Bohemia mohou zahájit jednání v souvislosti s osvobozením od mýtného na vadných nebo rekonstruovaných úsecích.

Jak bude vypadat oprava?

"Máme zato, že většinou se mýto platí, pokud ta oprava není dlouhá, ale nemohu vyloučit, že teď na podzim taková jednání zahájíme. Z minulosti víme, že stát a nejenom český stát takovouhle variantu vždycky zarputile odmítá, ale asi to zkusíme," uvedl Hromíř.

ŘSD měnilo podmínky tendru kvůli častým dotazům a připomínkám, které k průběhu řízení měly jednotlivé stavební firmy. Podle ředitelství změna omezí možnost budoucího vzniku víceprací, a tím i prodražování staveb.

Tendr na opravy dálnice se nyní nachází ve druhém a závěrečném kole výběrového řízení, ve kterém má ŘSD vybrat vítěze na základě ceny.

Kdo zaplatí za zvlněnou dálnici?

O zakázku na opravud dálnice D1 se uchází 13 firem. Z velkých jsou to například Metrostav, Skanska, Strabag a Eurovia CS. Právě posledně jmenovaná firma a ŘSD se několik měsíců přou o to, kdo zavinil zvlnění části dálnice D47 u Ostravy.

K této záležitosti Čermák řekl, že už jsou připraveny technologické postupy oceňování těchto vad. "Jediné, v čem by mohl být problém, je to, že by zhotovitel neuznal vadu," řekl Čermák s tím, že v takovém případě je ŘSD připraveno nároky domáhat soudně.

V srpnu ŘSD předložilo posudek od německých odborníků, který ukázal chyby při použití materiálu. Někdy v polovině listopadu by podle Čermáka měly být k dispozici další posudky. "Je tedy dostatečný časový prostor, abychom je mohli použít," řekl Čermák.

Autoři: ,