Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Rekordně levná auta

  13:00
Ceny nových automobilů i ojetin během loňského roku výrazně poklesly. Zdá se ale, že tomuto trendu je konec. S pořízením auta proto neváhejte a vydejte se na nákupy.

Riziko, že při koupi ojetiny narazíte na kradený automobil, je překvapivě vysoké. foto: Lidové noviny

Je k vzteku, když si koupíte nové auto, vybavíte si jej za 30 tisíc korun klimatizací, dopřejete si zabudované rádio, litá kola a k úplně stejnému autu tuhle výbavu dostanete příští měsíc zdarma. Naštvanost, nedůvěra či zklamání - přesně to jsou pocity, které během loňského roku stovky soukromých i firemních zákazníků v různých podobách zažívaly.

Právě rok 2008 by bylo možné, alespoň co se automobilů týká, nazvat rokem zlevňování. Ceny padaly o desítky procent nejen u nových automobilů, ale také u ojetin. Ty svými cenami sice reagují se zpožděním, avšak z dlouhodobého pohledu věrně kopírují stav na trhu nových vozů.
 Na posilování kurzu české koruny automobilky zpočátku vydělávaly, avšak ne dlouho, protože řada českých motoristů si spočítala, že bylo mnohem výhodnější ujet několik stovek kilometrů za hranice a tam díky levnému euru, slovenské koruně nebo zlotému koupit stejný automobil o desítky tisíc korun levněji.

Většina importérů automobilů na tuto situaci reagovala plošným snižováním cen nebo nabízením lákavých akčních nabídek. Stranou nezůstala ani Škoda, která představila modely takzvané Edice 08, jež přišly se zvýhodněním v řádu desetitisíců korun.
 
Aut se prodávalo stále víc a ceny byly neustále lákavější. To bylo koncem loňského roku, kdy bylo od lidí z automobilek často slyšet, že už si nedovedou představit, kam až to půjde.

Ještě dál v roce 2009
Z pohledu zákazníka se situace s příchodem nového roku dále zlepšila, tedy alespoň co se nabídky a cen automobilů týká. Začaly akční doprodeje loňských modelů a na trhu se objevil například nový Renault Mégane, který je se slušnou výbavou včetně ESP a povedeným motorem 1,6 litru nabízen za cenu 300 tisíc korun. V roce 1999 stál stejný model francouzského výrobce se slabším motorem 1,4 litru bezmála 400 tisíc korun.

Podobné rozdíly bychom našli i u nabídek jiných značek. Když se podíváme například na Škodu Octavia první generace, tak ta přišla v roce 2000 na 420 tisíc korun, zatímco nyní je prakticky stejné auto, ale vybavené silnějším motorem a bohatší bezpečnostní výbavou v prodeji za rekordně nízkou cenu 289 900 Kč. Stejná situace se odehrála také ve všech ostatních segmentech a u většiny automobilů, i když v některých případech nemusely být poklesy cen tak markantní.

Poněkud stranou hlavního proudu stojí v otázkách přizpůsobování kurzu eura německé značky Audi a BMW, které již více než rok přepočítávají konečnou cenu svých vozů podle aktuálního kurzu. Zatímco v loňském roce to znamenalo pro kupujícího většinou příjemné zjištění, protože konečná cena byla nižší než ceníková, tak v letošním roce je situace spíše opačná.

Lednové a únorové minimum
Zdá se, že během ledna a února se ceny automobilů dostaly na své historické minimum. To ostatně svorně potvrzují i zástupci automobilek. Na detailnější dotazy o dalších možných slevách se většina z nich vzácně shoduje, protože odpovídají, že už není kam jít. Na dotaz, zda je tedy možné v blízké nebo vzdálenější budoucnosti očekávat kvůli klesajícímu kurzu koruny nějaké navýšení ceny, se odpovědi na první poslech liší, avšak ve výsledku přímo či méně přímo míří ke stejnému výsledku - a sice, že lze očekávat spíše vzrůst cen.

Tak kdo začne?
Záleží na strategii dané automobilky, zda zvolí cestu plošného zvyšování ceny, nebo jednoduše omezí výhodnost svých akčních nabídek. Pro zákazníka to má jasný důsledek ve zvýšení ceny, kterou za své nové auto zaplatí. Zdá se, že v současné době se vyčkává na to, která ze značek vlnu zvyšování cen spustí. Jakmile se tak stane, můžeme si být jisti, že zvýšení cen bude rychlejší, než tomu bylo při jejich poklesu. Tato situace se přitom netýká pouze nových vozů, ale také ojetin, jejichž ceny reagují se zpožděním.

Je tedy zřejmé, že koupi soukromého vozidla není radno příliš dlouho odkládat. Mohlo by se totiž snadno stát, že za klimatizaci, rádio a litá kola, které dnes často dostanete zdarma, si budete muset za týden, měsíc nebo dva nepříjemně připlácet.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!