Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Rekordní United Islands: přes crowdfunding vybraly 1,7 milionu korun

Ekonomika

  7:00
Pražský hudební festival United Islands letos podnikl nezvyklý krok. Aby organizátoři mohli přesunout festival do Kinského zahrady, potřebovali získat 1,6 milionu korun. O peníze požádali fanoušky pomocí crowdfundingové sbírky a uspěli. Vybrat podobnou částku ale není nic jednoduchého. "Na úspěšné sbírce je potřeba tvrdě dřít. Tvůrci neúspěšných projektů si myslí, že se stane zázrak a všichni z nich budou unešeni, ale takhle to nefunguje," říká v rozhovoru pro server Lidovky.cz Pavel Eichler, spoluzakladatel crowdfundingového serveru Hithit.

Crowdfunding (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Co je to crowdfunding?

Crowdfunding je způsob získávání peněz formou sbírky za účelem realizace určitého projektu. Za finanční podpoření projektu předem stanovenou částkou získají zúčastnění (v případě úspěšné sbírky) odpovídající odměnu. Mezi největší světové crowdfundingové servery patří například Kickstarter nebo Indiegogo.

Fanoušci nakonec přispěli o 100 tisíc korun více, než organizátoři žádali. Dle výše příspěvku získají různé výhody, od zlevněné vstupenky na festival až po setkání s jednou z vystupujících kapel.

Lidovky.cz: United Islands vybraly přes 1,7 milionu korun, příspělo jim 3 300 fanoušků. Bude se nyní více autorů pokoušet o podobně veliké sbírky?
Samozřejmě doufáme, že se United Islands stanou inspirací pro ostatní promotéry. Peněz od sponzorů je čím dál tím méně, v některých případech tyto zdroje už úplně vyschly. Zapojit fanoušky formou crowdfundingu je tedy v současné době velmi zajímavý kanál.

Lidovky.cz: Čím se liší neúpěšné projekty od těch, které požadovanou částku od fanoušků vyberou?
Tím, jak to myslí seriozně. Tvůrci většiny neúspěšných projektů to vzdají nebo ztratí sílu k tomu, aby projekt tlačili dopředu celých 45 dní. Myslí si, že se stane zázrak a všichni budou z jejich projektu unešeni, ale takhle to nefunguje. Opravdu je nutné na tom tvrdě dřít a mít vše do detailu promyšlené. Třeba jako to měl Ondřej Kobza s piány na ulici (více čtěte ZDE) nebo David Gaydečka s United Islands. Skvělým vzorem může být i Xavier Baumaxa. Před spuštěním projektu si nastudoval Kickstarter, chování uživatelů, vhodnou délku videa, o co mají lidé zájem. Chce to nepodcenit přípravu a pak už jen vydržet a makat. Samozřejmě se ale někdy sejdou nepříznivé okolnosti a projekt se jednoduše nechytne. Takových případů je ale zlomek.

Lidovky.cz: Je tedy možné, že se crowdfunding stane v následujících letech například pro hudebníky hlavním zdrojem financování jejich tvorby?
Za rok a půl, co se crowdfundingu věnuji, jsem nabyl přesvědčení, že lidé musí skutečně uvěřit tomu, že by bez nich k realizaci projektu nedošlo. V tu chvíli nastává win-win situace. Oni podpoří něco, co chtějí, co jim udělá dobře, a ono se to skutečně stane. Kdyby za nimi přišel Richard Krajčo s žádostí, že bez nich nevydá desku, tak mu to nikdo nesežere. Když za nimi ale přijde Xavier Baumaxa, natočí se na mobil, má u sebe psa, je vidět, že má ještě kocovinu po kalbě, tak mu to lidé uvěří a peníze mu dají. Je třeba být autentický.

ČTĚTE TAKÉ

Lidovky.cz: Setkal jste se s podobným případem, kdy fanoušci usoudili, že autor jejich pomoc nepotřebuje?
Ukázalo se to u Tata Boys. Rozjeli pěkný projekt, mají spoustu fanoušků, ale lidi je mají zafixované jako velkou kapelu. Domnívali se, že kapela jejich peníze nepotřebuje a turné uspořádá i bez jejich pomoci. Stejně tak si myslím, že by za fanoušky takto nemohly přijít kapely jako Kryštof nebo Kabát.

Lidovky.cz: Jak se fanoušci při crowdfundingu chovají? Lze pozorovat určitou davovou mentalitu?
Existují dvě hranice. První je při dosažení 30 procent požadované částky, kdy si lidé všimnou, že se děje něco zajímavého, že někdo už přispěl a začnou projekt sledovat. Druhá hranice nastává při 70 procentech, kdy se přidají i nerozhodnutí a trochu bojácní zájemci a postaví se s ostatními do fronty.

Lidovky.cz: Přispívají autoři projektů do sbírky sami, aby prolomili tyto hranice a přilákali tak více zájemců?
Někdy se to děje. Stane se, že tvůrce má rozpočet 100 tisíc korun, chybí mu ale jen 70. 30 tisíc korun tedy do sbírky vloží sám jako základ. To je princip crowdfundingu, snažíte se zaujmout všemi možnými prostředky, nezáleží na tom, zda celou částku vyberete pouze od fanoušků. Na Kickstarteru se například objeví projekty, které mají ihned po startu 25 procent požadované sumy a neexistuje jiné vysvětlení, než že si na projekt přispívají sami autoři.

Autor: