Vzhledem k velikosti země jde o mnohem nižší úroveň, loni v září se v Řecku prodalo necelých šest tisíc aut, letos 6718 nových vozů.
Co je překvapivé, je složení kupovaných vozů. Běžní Řekové moc nerozhazují, prodej levných rumunských vozů Dacia v září meziročně o polovinu klesl na 49 aut, prodej škodovek jen mírně vzrostl na 299 z loňských 273 vozů.
ČTĚTE TAKÉ: |
Kdo si s krizí neláme hlavu, jsou bohatší lidé z bank a státní správy, kteří se jako první dostanou k eurům darovaným Evropskou unií. A hned je investují.
Loni v září Řekové koupili 99 limuzín Audi, letos v září 198. Ve stejném měsíci se loni v Řecku prodalo 164 vozů Mercedes-Benz, letos 230. A luxusní japonský Lexus? Loni v září si jej pořídil jen jediný Řek. Letos jich bylo osmnáct. Samozřejmě jde jen o výjimky, které s celým trhem nepohnou. Za tři letošní čtvrtletí prodej nových aut v Řecku meziročně klesl o 36 procent na 79 tisíc vozů.
Řecká tragédie?
Podíl obnovy řeckého vozového parku tak klesl pod dvě procenta. To je méně než v Česku. „Řecko prožívá tragédii, to nelze srovnávat. Ale jen mírně nad tragickou hranicí se nachází Česko, ročně se tu obnoví zhruba 3,5 procenta vozů. Když jsou vyspělé evropské státy v krizi, obnovují šest až osm procent, v období prosperity pak osm až dvanáct procent aut ročně,“ porovnal situaci Řecka a Česka Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.
S výjimkou Řecka je u ostatních evropských států předčasné mluvit o příchodu ekonomické krize, prozatím se jedná o významné zpomalení růstu, soudí Jan Linhart, partner KPMG Česká republika.
„V horizontu několika měsíců se ale zpomalení na prodejích aut s velkou pravděpodobností projeví. To ostatně ukazují už říjnové výsledky prodejů v Německu, které oproti předchozím měsícům znatelně oslabily,“ řekl Linhart.