Lidé v krizi šetří, kde to jde, a pocítili to i výrobci tradičního nápoje. Jen vloni vypili Řekové o třetinu ouza méně než před pěti lety a jeho spotřeba dál klesá. "Dřív jsme chodili a vypili třeba dva tři džbánky ouza za večer. Teď si dáme nanejvýš dvě skleničky," říká rybář Dukas Firigos.
PŘEČTĚTE SI: |
Zachrání výrobce ouza export?
Více než polovina celkové produkce ouza pochází z ostrova Lesbos, kde se farmáři potýkají s velkým nezájmem o tento nápoj. Ze svých problémů viní hlavně vládu, která podle nich situaci jen zhoršila, když už třikrát zvýšila DPH na alkohol.
"Situace je složitá – banky nemají peníze, nepomohou nám a řecká vláda nám vzala obrovské množství peněz na daních. A my nemůžeme zvýšit cenu našich výrobků v době, kdy mají naší zákazníci tolik problémů," uvedl Christos Micakis, generální ředitel Ouzo Plomari.
Výrobcům tedy nezbývá, než vyvážet více ouza za hranice. Přesto ale tvrdí, že se jim domácí propad prodeje vyvážit nedaří a jsou na hranici přežití.