Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Řetězce utrácí: Billa otevře 12 nových obchodů, Globus se vydá do středů měst

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Velcí obchodníci s potravinami zahájili v Česku éru velkých investic. Občas i dost omšelé prodejny dostanou postupně novou moderní podobu, přibudou i nové. Lidl či Penny už oznámily miliardové investice, nemalé peníze ale plánují vydat i další významní hráči na trhu.

Billa. Ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Vzhledem ke konkurenci, či jen z opatrnosti, jsou zástupci řetězců v prozrazování detailů střídmí. Přesto někteří z nich část plánů prozradili. Výstavbu minimálně dvanácti nových prodejen plánují manažeři supermarketů Billa, šestnáct obchodů pak chtějí zmodernizovat.

„Nové prodejny budeme otevírat po celé republice. Ve městech nad osm tisíc obyvatel nebo na frekventovaných místech s dobrou dopravní dostupností. Stávající obchody budeme průběžně modernizovat, letos počítáme se šestnácti rekonstrukcemi,“ popsala mluvčí řetězce Lucie Borovičková. Celkem má tato značka v Česku zhruba 200 provozoven.

Nová obří zakázka Škody Auto. Pro hypermarkety Globus vyrobí 300 octavií

Billa v tomto roce postaví i druhé školicí centrum pro zaměstnance. První má v Brně, další přibude v Praze. Kolik se Billa za expanzi chystá utratit, mluvčí prozradit nechtěla.

Poměrně otevřené mluví o strategii pro nejbližší období zástupci Globusu, který zpravidla na hranicích velkých měst provozuje celkem patnáct hypermarketů. Nyní ale jeho lidé hledají i cestu dovnitř měst. Na dva roky mají přichystanou částku výrazně přesahující miliardu korun.

„V současné době pracujeme na konceptu menších prodejen. Umožní nám dostat se z okrajů měst více k jejich centrům a přiblížit se tak našim zákazníkům. Zajímavá jsou pro nás především větší města,“ uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Řetězec známý třeba díky vlastním pekařstvím či řeznictvím nezastírá sebevědomí. V obchodním roce 2014/2015 (Globus jej má v období od července do června) vyskočily jeho zisky o 68 procent na 349 milionů korun. Tržby zůstaly na úrovni 22,9 miliardy korun.

O tom, kde budou menší Globusy stát a kolik jich bude, ale zatím firma mluvit nechce. Podle ní bude záležet především na tom, zda se jí podaří získat vhodné lokality.

Ti, kteří o plánech mlčí

Některé řetězce nechtějí své plány pro letošní rok komentovat vůbec nebo jen velmi obecně. To je případ Albertu, Tesca a Kauflandu. „V momentě, kdy budeme chtít něco komunikovat, zákazníkům i médiím to oznámíme,“ vzkázal například mluvčí Albertu Jiří Mareček.

Mlčet se rozhodlo i Tesco, jemuž se v poslední době v Česku ekonomicky příliš nedaří. Ve finančním roce 2014/2015 (u Tesca jde o období od března do konce února) tu firma vykázala ztrátu bezmála 4 miliardy korun.

Britský řetězec působí v Česku už dvacet let a téměř každý den tu otevírá 203 obchodů. V poslední době se ale objevily spekulace o možném odchodu z tuzemského i některých dalších trhů ve střední Evropě. Žádné konkrétní závěry ale firma zatím nezveřejnila.

Vstup do zlaté éry

Naopak v dobrém rozpoložení jsou manažeři značek Penny a Lidl, kteří v posledních měsících ohlásili pozitivní finanční výsledky i významné investice.

„V dalších dvou letech zrekonstruujeme všechny naše obchody v České republice, všech 350, s daleko větším důrazem na čerstvost a kvalitu,“ uvedl na začátku února na konferenci Retail Summit 2016 šéf řetězce Penny Market Espen B. Larsen.

Prodejny Penny příští rok otevřou třetí desítku let působení v Česku a jejich šéfové mají zatím důvod k optimismu. V roce 2014 řetězec v Česku vydělal meziročně o 77 procent více. Zisk mu vyskočil na 523 milionů korun. Tržby se zvýšily o tři procenta na 31,3 miliardy.

Nová prodejna Lidlu v Berouně.
Nová prodejna Lidlu v Berouně.

Zlatou éru některých českých řetězců pak na konci roku přesvědčivě doložil Lidl. Oznámil, že v příštích třech letech utratí za opravy či výstavbu nových obchodů 9 miliard korun.

Lidl, který v Česku působí od roku 2003, se postupně od lákání na nízké ceny v jednoduše pojatých prodejnách přesunul ke zdůrazňování kvality svého zboží. Do roku 2018 plánuje v Česku vytvořit 1500 pracovních míst. První prodejnu v novém konceptu řetězec otevřel v Berouně 7. prosince.

Autor:

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...