Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Revoluce v nákupu bot? Adidas je chce vyrábět na míru přímo v obchodě

Asie

  14:00
HERZOGENAURACH - Gerd Manz má v Adidasu na starosti vize. O tom, jak bude budoucnost vypadat, má jasno už dnes. Z obchodů se stanou malé továrny, kde se budou vyrábět boty přímo na míru.

Nákup se tak možná o chvíli prodlouží, ale ve výsledku dostane každý přesně takovou botu, jaká se mu nejen líbí, ale také mu sedí. To možná vypadá jako pohled do vzdálené budoucnosti, v Adidasu se ale tomuto projektu vážně věnuje několik desítek odborníků.

„Chceme vyrábět boty pro individuální potřeby zákazníků,“ oznámil před pár dny generální ředitel firmy Herbert Hainer. Nové obchody kombinované s malou výrobnou už mají dokonce i své jméno, Storefactory. 

'Runtastický' nákup. Adidas získal fit aplikaci s desítkami milionů uživatelů

Samozřejmě že tu ale nejde jen o přání zákazníků. Skutečný důvod, proč Adidas investuje mnoho peněz do nového systému, je prostý. „Vývoj produktů trvá nejméně rok. Výroba probíhá zpravidla centralizovaně v Asii, což znamená, že všechny výrobky stráví dalších 40 až 50 dnů na lodi,“ vysvětluje základní problém Manz.

Zatímco tento proces je velmi zdlouhavý, módní trendy a poptávka lidí se mění stále rychleji. Tradiční velcí výrobci tak nemůžou včas reagovat na aktuální trendy. 

„Dnes platí, že zákazník má nyní kupovat to, o čem jsme si před rokem mysleli, že bude chtít,“ dodává Manz s tím, že cílem firmy je vyrábět lokálně a flexibilně přímo tam, kde jsou zákazníci. Individualizovanou výrobou na míru se má tento problém vyřešit. 

Značka Adidas.

A že nejde v případě Adidasu o nějaký výstřelek, dokládá to, že i další velcí hráči, jako je Puma nebo Nike, chystají podobnou změnu.

Kromě rychlejších reakcí na aktuální trendy se vlastní minivýrobou chtějí firmy vypořádat i s rostoucími náklady na práci v asijských zemích.

S náklady na výplaty ale možnosti, kde ušetřit, nekončí. Adidas i ostatní společnosti by díky přesunu výroby k místu prodeje ušetřily i za rozsáhlou přepravu a skladování a zejména by nevyráběly neprodejné zboží, kterého se firma zbavuje pod cenou. Pokud bude vyrábět jen to, co se skutečně prodá, dosáhne vyšších marží.

Velkou roli by měly hrát hlavně speciální 3D tiskárny a nové materiály. Jak přesně ale má koncept Storefactory fungovat, není zatím jasné. Tým vývojářů pod vedením Manze by ale – nejprve pro obuv – měl mít jasno nejpozději na jaře příštího roku.

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...