Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Řidiči na volné noze budou moci pracovat pouze 48 hodin týdně

Ekonomika

  15:48
BRUSEL - Evropský parlament dnes rozhodl, že profesionální řidiči pracující na živnostenský list by měli pracovat za stejných podmínek jako řidiči zaměstnaní u firem. To znamená, že budou moci pracovat maximálně 48 hodin týdně. Objevují se ale obavy, že se to může negativně dotknout tisíců českých řidičů.

Mnoho řidičů ignoruje nařízené pauzy. foto: ČTK

Zatím měli totiž živnostníci v EU výjimku z pravidel datujících se do roku 2002. Evropská komise pak před časem navrhla, že by z ní mohli být zcela vyňati. Europoslanci hlavně z levicových stran to ale dnes zamítli. Pro odmítnutí bylo 368 europoslanců, návrh podpořilo 301, osm se zdrželo.

"Podle stávající právní úpravy mohou řidiči v zaměstnaneckém poměru týdně v průměru odpracovat maximálně 48 hodin. V případě, že v průběhu čtyř po sobě jdoucích měsíců tento limit nepřekročí, mohou týdně odpracovat až 60 hodin," píše se na stránkách zákonodárného sboru. Těmto pravidlům by měli nyní podléhat i samostatně výdělečně činní řidiči.

Neinformovaní europoslanci?
Podle vedoucího odboru legislativy a mezinárodních vztahů sdružení Česmad Bohemia Jana Medvedě europoslanci, kteří hlasovali pro zachování účinnosti směrnice, nejsou správně informovaní a podlehli zavádějícím informacím, že směrnice má nějaký vliv na bezpečnost silničního provozu.

"Pokud tvrdí, že OSVČ kromě toho, že řídí vozidlo jako řidiči-zaměstnanci, v ostatní době proto neodpočívají a to prý ohrožuje bezpečnost provozu, logicky musí následovat další směrnice, která řidičům-zaměstnancům striktně zakáže, aby v době, kdy nejsou v práci, cokoliv dělali," dodal s tím, že rovněž není jasné, jak si s výsledkem poradí česká legislativa, protože zákoník práce by se nově vztahoval i na živnostníky.

"Chápeme, že dopravci živnostníci mohou narušovat konkurenční podmínky na trhu, ale řešením rozhodně není direktivní omezování pracovní doby," dodal Medveď.

"Pro zahrnutí živnostníků do takto přísného režimu neexistuje jediný racionální důvod, a to ani podle Evropské komise," uvedl europoslanec ODS Milan Cabrnoch. Podobný názor zastávala i zpravodajka k návrhu a slovenská europoslankyně Edit Bauerová z nejsilnější lidovecké frakce EP.

Levice je na koni
Podle evropské federace pracovníků v dopravě ETF, která prosazovala rovnost zaměstnaných i samostatně výdělečně činných řidičů, pracovní doba u řidičů-živnostníků může dosahovat až 86 hodin týdně. "Socialisté argumentovali hlavně potřebou vyšší bezpečnosti na silnicích a stejnými podmínkami pro všechny řidiče, nemají ale v rukou žádné podklady," říká konzervativní europoslanec Milan Cabrnoch.

"Živnostníci opravdu pracují jinak, než třeba (jen zaměstnaní) řidiči kamionů. Živnostníci sedí u počítače, shánějí zakázky, komunikují s klienty. Budou i potom muset povinně odpočívat jako řidič kamionu? Jak budou tuto práci vykazovat, zaznamenávat a kdo je bude kontrolovat?" uvedl Cabrnoch v prohlášení.

Rozhodnutí EP naopak uvítali třeba levicoví a komunističtí europoslanci, podle nichž návrh vyjmout živnostníky z pravidel byl nebezpečný.

Podle Portugalky Ildy Figueiredové by návrh z dílny Evropské komise podkopal bezpečnost na silnicích. Založen byl prý na chybném předpokladu, že řidiči-živnostníci můžou pracovat až 86 hodin týdně bez toho, aniž by to ovlivnilo bezpečnost na silnicích.

Autoři: ,