Koncem minulého týdne se objevila na billboardech reklama autopůjčovny Sixt, ve které byla využita podobizna Mirka Topolánka. Kampaň nesla slogan "Sixt má auto pro každého" a opírala se o to, že šéf ODS jezdil na své "proslavené" dovolené v Toskánsku džípem, který mu zapůjčila právě tato firma.
Mluvčí ODS Martin Kupka uvedl, že Topolánek nedal k použití své fotografie souhlas, ale žalobu nechystá.
Rada pro reklamu podle své tiskové zprávy upozornila zadavatele na možný rozpor s platným etickým Kodexem reklamy hned poté, co o připravované kampani informovala média.
Jakmile se reklama dostala na billboardy, rada zahájila rozhodovací řízení. Podle verdiktu její arbitrážní komise reklama porušila dvě ustanovení etického kodexu, a sice, že "reklama nesmí zobrazovat žádné žijící osoby a ani na žádné žijící osoby nijak odkazovat v případě, že s tím tyto osoby předem výslovně nesouhlasí," a dále, že "reklama nesmí ke svému působení využívat nositele veřejné autority (například politiky, představitele odborných medicínských a jiných společností), i kdyby oni sami se svým úplatným či bezúplatným působením v reklamě souhlasili".
Arbitrážní komise Rady pro reklamu proto podle svého vyjádření vyzvala zadavatele reklamy, jakož i média, aby neprodleně ukončily šíření zmíněné kampaně.
Generální ředitel autopůjčovny Sixt František Pačes pro LN uvedl, že o tom zatím žádnou zprávu od Rady pro reklamu nedostal. "Až ji obdržíme, budeme na to určitě reagovat," dodal.