28. prosince 2011 9:55 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

ŘSD podalo trestní oznámení
kvůli zvlněné D47

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Zvlnění dálnice, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zvlnění dálnice, ilustrační foto | foto: ČTK
PRAHA Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podalo trestní oznámení kvůli zvlněné dálnici D47. ŘSD je přesvědčeno o tom, že se stát stal obětí podvodu, mohl přijít až o 262 milionů korun.

Na stavbu dálnice byla totiž použita méně kvalitní struska, přestože silničáři objednali kvalitnější. Dálnice se kvůli tomu vlní a musí na ní být snížená rychlost. Informuje o tom deník Blesk.

ČTĚTE TAKÉ:

Na ostravské státní zastupitelství se s trestním oznámením obrátil ředitel ŘSD René Poruba. "Věříme, že policie zjistí, kdo se na dodávkách méně kvalitní strusky obohatil," uvedl Poruba.

ŘSD se odvolává na znalecký posudek, podle něhož se dálnice vlní, protože ocelárenská struska bobtná víc než objednaná struska vysokopecní. Lze očekávat pokračování procesů, a to řádově v letech, dodali znalci.

Eurovia vinu odmítá

Společnost Eurovia, která dálnici stavěla, vinu odmítá. "Využití materiálu ze starých struskových valů si vymínilo Ředitelství silnic a dálnic," uvedla mluvčí firmy Petra Kučerová. To silničáři nepopírají. Upozornili ovšem na to, že v takzvaném odvalu Hrabová, odkud se měla struska brát, je jak ta vysokopecní, tak ta ocelárenská.

"ŘSD připustilo pouze použití vysokopecní strusky z odvalu Hrabová," stojí v trestním oznámení, které má deník k dispozici.

Eurovia se kvůli nekvalitní strusce soudí s jejím dodavatelem. Není proto jasné, kdo by měl nést za údajně ošizenou stavbu případnou trestní odpovědnost. Pokud by ale policie dspěla k závěru, že šlo o podvod, hrozilo by viníkovi až deset let vězení, píše list.

Spor rozpoutaly kontrolní vrty

Spor o vady na D47 vypukl koncem listopadu, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Ty podle státní společnosti dokládají, že Eurovia nedodržela domluvený postup stavby. Firma prý například použila nestabilní stavební odpad i tam, kde měly být stálé materiály.

Eurovia ale odmítá, že by pochybila. Její ředitel Martin Borovka řekl, že použitý materiál, který nyní bobtná a způsobuje zvlnění vozovky, si přálo ŘSD.

Záruční doba dálničního úseku končí příští rok. Problematický úsek D47 u Ostravy v délce zhruba osm kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS.

Jezdí se po něm od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dostavět poslední úsek mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.

ČTK, Lidovky.cz
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz