Experti vidí příčinu potíží v zásazích úřadů, kvůli kterým se nevyplácí benzin prodávat na domácím trhu, zatímco rentabilita vývozu stoupá.
Litr za 13 korunLitr nejlevnějšího benzinu 92 se nyní v Rusku v průměru prodává za 21,50 rublu (necelých 13 korun), benzin 95 stojí u benzinek okolo 23,50 (asi 14 Kč), přičemž marže v celém výrobním řetězci představují jen čtyři procenta ceny. "S takovým ziskem byznys v Rusku, jak velký, tak malý, nezaplatí ani úplatky místním úřadům," konstatoval Kommersant. Podle statistických údajů výroba benzinu v Rusku během prvního čtvrtletí zůstala na loňské úrovni, ale export vzrostl z 1,2 na 1,8 milionu tun, a to způsobilo deficit. |
Tři stovky benzinek na Altaji už dva dny benzin neprodávají. U stanic, patřících koncernům Rosněfť a Gazprom, se objevily fronty, ale palivo se prodává jen stálým zákazníkům, a to jen po 20 litrech.
Potíže nyní pociťuje desítka z 83 ruských regionů, včetně Petrohradu, Novosibirska či Voroněže, a problém se začíná blížit k metropoli.
Kupříkladu v Brjanské oblasti benzin s oktanovým číslem 95 vůbec zmizel z prodeje a benzin 92 rázem zdražil z 21 na 27 rublů (z 12,50 na 16 Kč), a to obsluha nalije jen 10 až 20 litrů do nádrže.
Podle Kommersantu jde o důsledek tlaku protimonopolního úřadu FAS na ropné společnosti, které se tak obávají zvyšovat ceny na domácím trhu, zatímco rostou zisky z vývozu benzinu do ciziny. FAS prý loni "doslova terorizoval" ropné firmy pátráním po kartelových dohodách a hrozil miliardovými pokutami.
Čtěte také: |
Vedomosti příčinu zase vidí v únorovém pokynu premiéra Vladimira Putina snížit ceny na ruském trhu a k tomu se přidaly plánované opravy na několika rafinériích, kde se zásobují nezávislí prodejci.