Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Rusové se diví: proč naše zboží ve světě nikdo nechce?

Ekonomika

  11:44
MOSKVA - Rusové často sní o modernizaci své země spojené s inovačním průlomem a supermoderními technologiemi. Mnohým se zdá, že dosažení "nařízených výšin" ve znalostní ekonomice je nová národní idea, která učiní Rusko váženou a ve světě uznávanou velmocí, napsal v listu Vedomosti výzkumník Vladislav Inozemcev. Bohužel, tato idea se podle něj sotva uskuteční.
Rusové - alkoholici (ilustrační foto)

Rusové - alkoholici (ilustrační foto) foto: cache.daylife.com

A to nejen proto, že dostat se na stejnou technologickou úroveň jako USA nebo alespoň jako průměrná evropská země je velice složité.

Problém spočívá v tom, že ani jediná země na světě si nezajišťuje globální uznání výlučně jako producent technologií. Spíše naopak: všechny velmoci dosáhly dominance jako průmysloví, a ne intelektuální vůdci. Anglie, Německo, USA se právě takto staly vůdci světové ekonomiky na přelomu 19. a 20. století. Japonsko a Čína přiměly Západ přemýšlet o perspektivě ztráty vůdčí pozice tím, že zaplavily americký a evropské trhy svým průmyslovým zbožím.

Najít na výrobku "Made in Russia" je téměř nemožné 
Nálepka "Made in..." se v současném světě jeví jako svědectví o stavu státu. Ale uvidět v zahraničí zboží s nápisem Made in Russia je prakticky nemožné, píše Inozemcev.

Ano, Rusko je velký vývozce energií a surovin. Ale ani v Evropě, kam putuje velká část ruského vývozu, nikdo nepřemýšlí nad tím, jakým plynem vytápí dům, z jaké ropy byl vyroben benzin a z jakého kovu se lisují součástky.

Bezzubá konkerence

V žádném z vůdčích či na vývoz orientovaných průmyslových odvětví - automobilový a letecký průmysl, výroba polovodičů, počítačů, telekomunikační techniky, chemický a farmaceutický průmysl - Rusko není konkurentem nejen Západu, ale ani ostatním zemím uskupení BRIK (Brazílie, Rusko, Indie a Čína).

Vývoz surovin může dodat sebevědomí na summitech hlav států, ale ve společenském vědomí taková země zůstává pygmejem.

Nikoliv náhodou Washington Post v komentáři o nedávném špionském skandálu vybídl Američany nebát se ruské průmyslové špionáže prostě proto, že ruský průmysl zmizel v první polovině dekády po roce 2000.

Ani technologie samy o sobě nezaručují úspěch. Martin Cooper z firmy Motorola vytvořil první mobilní telefon na světě. Ale Motorola nyní kontroluje jen 4,7 procenta trhu, zatímco Nokia 37,8 procenta, a podle výsledků za loňský rok vykázala ztrátu 51 milionů dolarů (zhruba jednu miliardu Kč), zatímco Samsung zisk 8,28 miliardy dolarů.

Všichni vědí, že internet vznikl v USA, ale nyní na USA připadá jen 12,6 procenta uživatelů na světě. Světoznámost přinášejí technologie také jen relativně: jen sedm procent uživatelů systému Skype ví, že vznikl v Estonsku, uvesl Inozemcev.

Současný svět zůstává industriální. Na suroviny v roce 2009 připadalo 16,1 procenta světového obratu zboží, na služby 18,9 procenta a 65 procent patřilo průmyslovým výrobkům. Z dvaceti největších amerických vývozců je 15 průmyslovými obry a jen pět technologickými giganty.

Vývoz Microsoftu v roce 2009 dosáhl 6,9 miliardy dolarů, zatímco General Eletric 18,4 miliardy a Boeingu 26,3 miliardy dolarů. Na prodej patentů a licencí připadá 5,7 procenta amerického vývozu, z čehož 63 procent činí franšízové platby. Ze stovky největších evropských společností nebankovního sektoru jsou 62 průmyslové podniky (nepůsobící ve sféře surovin či telekomunikací). Saúdská Arábie je ropná velmoc, ale v roce 2009 byl její vývoz do USA menší než Irska.

Někde mezi Portugalskem a Izraelem
Rusko je oficiálně 11. největším vývozcem na světě. Ale i v tomto srovnání ztrácí čtyři příčky na Belgii. Kdybychom očistili ruský vývoz od surovin, skončili bychom někde mezi 40. a 45. příčkou, mezi Portugalskem a Izraelem, připomněl Inozemcev.

V ročním průměru na jednoho Rusa připadá nesurovinový vývoz za méně než 500 dolarů, zatímco v Česku tento ukazatel dosahuje 7600 dolarů, Slovinsku 9400 a ve Švýcarsku více než 19.000 dolarů. Co bychom změnili, kdybychom vytvořili podobnou hi-tech ekonomiku jako Amerika? Loni v USA "technologický vývoz" představoval produkci za 223 miliard dolarů, tedy 730 dolarů na osobu a rok.

Technologie nejsou ničím, pokud se nedokážou uplatnit v průmyslu a přeměnou ve výrobky dobýt světové trhy. Technologie dnes mění podobu vývozu té či oné země nikoliv samy o sobě, ale jako nástroj efektivní a masové průmyslové produkce.

K světovému uznání podle Inozemceva nestačí respekt od politiků obávajících se "Horní Volty s raketami", anebo ropných konkurentů vůči "severní Nigérii". Země potřebuje, aby ji znal řadový spotřebitel, který se každý den setkává s "vizitkami" mnoha zemí na nálepkách výrobků. To, jak často se státy připomínají na těchto nosičích informací, vede lidi ve světě k úsudkům o významu té či oné země ve světové ekonomice, o schopnostech a talentu jejího lidu.

Rozšířit nálepky Made in Russia by se mělo stát ideou modernizujícího se Ruska. Ale, bohužel, v debatách o inovacích tento jediný důležitý ukazatel úspěchu málokoho zajímá, uzavřel Inozemcev.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!