Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Rychlejší záchrana státní nafty: Češi nově posílají do Bavorska dva vlaky týdně

Ekonomika

  6:00
V pátek se vydal na koleje další vlak naplněný českou strategickou naftou, která se po dvou letech vyjednávání vrací do země z německého Kraillingu. Je v pořadí osmou z celkových sedmdesáti souprav. Tato železniční zásilka je důležitá v tom, že nastoluje rytmus dvou vlaků týdně.

Premiér Bohuslav Sobotka vítá první vlak s českou naftou, který 14. října dorazil do Třemošné u Plzně. foto: Ladislav Němec, MAFRA

Dosud z areálu u bavorského městečka Krailling vyjížděla jen jedna za sedm dnů. Nyní se složitý proces čerpání, vážení, odbavování i samotného odvozu podařilo výrazně uspíšit.

Celkem se do Česka vrací zhruba 80 milionů litrů nafty v hodnotě přesahující miliardu korun. V Německu skladovala palivo firma Viktoriagruppe, která však zkrachovala a naftu pak téměř dva roky zadržoval insolvenční správce této společnosti. Odvoz definitivně umožnil až poté, co sklad prodal firmě Krailling Oils Development.

Firma garantovala odvoz české nafty z Německa. FAU nyní míří do úpadku

„Mohu potvrdit, že jsme převoz nafty z Německa zrychlili. Teď jezdíme dvakrát týdně,“ potvrdil serveru Lidovky.cz Pavel Švagr, šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR). Ve středu dorazila do Česka celkově sedmá souprava s cisternami, v pátek už byla na cestě osmá.

„Stále platí, že zhruba do poloviny roku, konkrétně do konce července, bychom chtěli všechno odvézt,“ dodal Švagr. Záchranná mise vyjde zhruba na 60 milionů korun. Nafta bude nově uskladněná v nádržích státní firmy Čepro, odvoz zajišťuje dopravce ČD Cargo.

Ve hře je i varianta, že by od příštího roku jezdily dokonce tři vlaky týdně. Jde však o velmi složité načasování lidí i jednotlivých úkolů a nejprve se musí zaběhnout „dvojsměnný“ provoz. Záležet bude i na názoru německých celníků, kteří jednotlivé cisterny odbavují.

Komu nafta patří?

Logisticky náročnou akci doprovází i stín toho, že insolvenční správce Mirko Möllen může ještě soudně napadnout vlastnictví nyní odvážené nafty.

Nikdy totiž neuznal, že palivo skutečně patří Česku. Tvrdil, že se mohlo smísit s hmotou firmy Viktoriagruppe. Ve smlouvě o prodeji areálu v Kraillingu si vymínil právo se o naftu do roku a půl od podpisu kontraktu začít soudit. V případě vítězství by navýšil konkursní podstatu. Ačkoliv neexistují žádné známé doklady o tom, že by v nádržích byla uskladněná jiná než česká nafta, právně je situace nejistá.

Čerstvě stočená nafta z cisterny, která dorazila z Německa.
Nafta, která byla uskladněná u zkrachovalé soukromé německé firmy...

Pokud k žalobě dojde, nejspíše až po odvezení veškeré české nafty pro nouzové případy. Na svižném odvozu paliva má logicky zájem i firma Krailling Oils Development, která si bavorský areál koupila a plánuje v něm i nadále provozovat sklad.

„V našem zájmu samozřejmě co nejrychlejší vyskladnění. Ohledně dalších plánů bych ale nerada byla nyní úplně konkrétní,“ uvedla advokátka Kateřina Radostová, která společnost zastupuje. V minulosti se opakovaně objevily spekulace, že za společností stojí podnikatel Tomáš Pitr, který má v současné době zákaz podnikání.

Vítání české nafty: limuzíny, Sobotka a vlak, který musel popojet kvůli kamerám

Krailling Oils Development podle Radostové vede jednání i s okolními bavorskými obcemi o budoucnosti areálu, který v minulosti sloužil německé armádě. Místní mají mimo jiné obavy z přílišného zatížení nákladní dopravou.

Jednou z možností, o níž se mluvilo, je developerský projekt, což by bylo vzhledem k poloze blízko Mnichova velmi logické. Jde totiž o poměrně rozsáhlý areál v zeleni. Toto řešení by však vyžadovalo náročnou změnu územního plánu a rozhodně nejde o záležitost příštích několika let.

FAKTA O KAUZE

  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu. Uložila tam zhruba 80 milionů litrů v hodnotě 1,2 miliardy korun.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim v roce 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Firma se v prosinci roku 2014 sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Největším věřitelem Viktoriagruppe je Česko. Nárokuje si nejen naftu ale i zhruba 600 milionů korun za nezaplacené daně a další poplatky.
  • V únoru 2016 povolil správce odvoz české nafty. Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • V červenci téhož roku koupila německý sklad firma Krailling Oils Development. Součástí dohody bylo i vyskladnění české nafty.
  • Do Česka ji přiveze zhruba 70 vlaků, jezdit by měly asi dvakrát týdně. Cena transportu, který zajišťují státní společnosti Čepro a ČD Cargo, nemá překročit částku 60 milionů korun.
  • Autor: