První vlak v pátek podnikl téměř šestiapůlhodinovou cestu a do cíle podle jednoho pasažérů, který se svěřil na Twitteru, dorazil s pouhým osmivteřinovým zpožděním. Eurostar se tak opět pokouší konkurovat letecké dopravě, i když vzdušná cesta trvá mezi oběma městy jen půldruhé hodiny.
ALL ABOARD! The first ever direct scheduled train in history from the Thames to the Mediterranean is about to leave.. pic.twitter.com/uotWlqzl8W
— The Man in Seat 61 (@seatsixtyone) 1. květen 2015
Vlak, který vyjel z londýnského nádraží svatého Pankráce, navzdory tomu, že jde o přímý spoj, přece jen zastavoval ještě v Lyonu a Avignonu na jihovýchodě Francie.
Superzakázka pro Londýn. Jak se vyrábí vlaky za 77 miliard |
Zpáteční cestu do Londýna bude komplikovat více než hodinové zdržení v severofrancouzském Lille, kde musejí pasažéři podstupovat celní a imigrační kontrolu. Z Marseille do Londýna má cesta má trvat sedm hodin a 50 minut, upozornila zpravodajská televize France 24.
Zpáteční jízdenka z Londýna do Lyonu je nabízena za 89 liber (3333 Kč) a do Marseille za 99 liber (přes 3700 Kč). V plné sezóně by mělo být vypravováno obousměrně pět vlaků týdně.
Společnost Eurostar zahájila provoz v roce 1994. Z Londýna jezdí vlaky do Paříže, Bruselu a Ženevy. Od té doby již společnost tunelem pod Lamanšským průlivem přepravila více než 145 milionů cestujících. Předloni roční počet cestujících poprvé překonal hranici deseti milionů osob.
Britská vláda se v březnu dohodla na prodeji svého čtyřicetiprocentního podílu ve společnosti Eurostar v rámci snahy o snížení státního dluhu. Podíl koupí za zhruba 757 milionů liber (28,6 miliardy korun) britsko-kanadské konsorcium Patina Rail.