Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Šance na výhru v loterii? Dva miliony ku jedné

Ekonomika

  9:35
Sázková kancelář Tipsport má proti svým konkurentům Sazce a Fortuně nevýhodu, že si její loterii Tipšestku nelze vsadit jinde než na jejích pobočkách. Firma chce tento náskok dohnat a svoji prodejní síť rozšířit. „Chceme umístit stovky terminálů na dobrých místech,“ tvrdí generální ředitel Tipsportu Petr Knybel.

Petr Knybel, generální ředitel Tipsportu foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

LN Vy sám sázíte?
Nesázím. Ale vsadil jsem si v prvním týdnu na Tipšestku.

LN A co jste vyhrál?
Nevyhrál jsem vůbec nic. Zařadil jsem se mezi stovky těch, co nic nevyhráli.

Petr Knybel (44)

Po studiích na gymnáziu J. A. Komenského v Havířově vystudoval Ekonomickou fakultu VVŠ. Do Tipsportu nastoupil v roce 1993 na pozici provozního ředitele, kterou zastával do roku 2002. Následující tři roky byl výkonným ředitelem a od roku 2006 je generálním ředitelem Tipsportu. Od roku 2002 je také předsedou představenstva společnosti Tipgames.

LN Už je to měsíc, co jste spustili Tipšestku, a zatím jste na trhu nejslabší. Týdně vyberete zhruba dva miliony, zatímco Fortuna čtyři a Sportka včetně Šance vybere 27 milionů korun. Jste s takovými výsledky spokojen?
Ano, to odpovídá. Ale pokud jde o Fortunu, ta na přípravu měla mnohem víc času a za zády strategického zahraničního partnera. Vemte si také, že mají dvacetičlenný tým lidí. My jsme v souvislosti s loterií nepřijali jediného nového člověka. Také jsme neměli čas na vybudování sítě terminálů, zatímco oni vyzobali nejlepší místa po Sazce, protože měli přístup k informacím. Přestože Fortuna dělá dvojnásobné tržby, já bych s ní neměnil.

LN Proč?
My vyděláváme. Oni podle mě vzhledem k jejich nákladům nebudou vydělávat ani v příštích pěti letech.

LN Jenomže vám už běží marketingová kampaň, Fortuna ji teprve spustí, což jí může hodně pomoci...
Já jim to přeju. Ale pokud bych byl na místě generálního ředitele Fortuny a viděl čísla vypovídající o tržbách, tak bych sám sebe propustil. A pochybuji, že dají do kampaně 360 milionů korun, jak prohlašovali.

LN Kolik jste dali do kampaně vy?
Zhruba dvacet milionů.

LN Kolik z toho dostane Leoš Mareš za svůj televizní spot?
Jsou to jednotky procent.

LN A celkové náklady na rozjezd loterie?
Když nepočítám interní náklady, tak je to kolem třiceti milionů.

LN Byl podle vás výběr Leoše Mareše jakožto hlavní tváře nové loterie šťastný marketingový tah?
Bylo to velmi rychlé rozhodnutí, vhledem k času, který jsme na to měli. Mně je jasné, že je považován za kontroverzní osobnost. A právě ta kontroverze zabrala, o jeho televizním spotu se mluvilo. Chtěli jsme tou kampaní říct 80 procentům obyvatel Česka, že tu existuje nová loterie, a to se povedlo. Pakliže v té kampani budeme pokračovat, tak bude mít už trochu jiné směřování. Budeme chtít víc propagovat výhody našeho produktu.

LN A to jsou jaké?
Tak například sedmkrát větší pravděpodobnost výhry, než byli lidé ještě loni zvyklí. I když samozřejmě kdo umí do pěti počítat, tak dozná, že...

LN Že i tak je velmi malá.
To jsem nechtěl říct, ale máte pravdu. Jsou to zhruba dva miliony ku jedné. Ale ve Sportce je to 14 milionů ku jedné.

LN Kromě marketingu rozhoduje o úspěchu loterie také výše jackpotu a dostupnost. Pokud jde o jackpot, ten jste první týden neměli vůbec a další týdny se navyšoval jen velmi pomalu. Nemyslíte, že to odradilo část sázkařů?
Myslím. Tady se cítím poškozen ze strany ministerstva financí, které nám nepovolilo prémii. Chtěli jsme ji tam mít od samého začátku, ale dělali nám obstrukce. Tak jsme museli spustit loterii bez prémie a zařadit ji až později.

LN Nemuseli jste peníze přece dávat do prémie, ale dát je do jackpotu. Tak byste mohli miliony nabídnout sázejícím od začátku.
Kdybych věděl, že nám to nepovolí, určitě bychom se zachovali jinak. Ale je pro nás obrovský rozdíl v tom, co je jackpot a co prémie. Když hrajete o prémii, musíte mít speciální povolení od ministerstva financí, a to jen na určitou dobu. Pokud ji někdo vyhraje, tak ta hra končí, žádná prémie už nebude.

LN Znamená to, že jste se pro prémii místo jackpotu rozhodli proto, abyste ušetřili?
Ne ušetřit, my na té loterii chceme vydělat. Pokud by se třeba Fortuně stalo, že jim někdo dvakrát trefí první cenu, tak na tom nevydělají. My jsme do tohoto rizika jít nechtěli. Proto jsme nedali desítky milionů do jackpotu. Nechci říct, že jsme se drželi při zemi, ale šli jsme do toho rozumně.

LN Takže pokud někdo trefí prémii, v dalších losováních už sázejícím nabídnete jen malý jackpot?
Pravděpodobnost trefení první ceny s prémií je sedmkrát větší. Myslím, že část klientely si na tenhle fakt přijde vsadit.

LN Odkud se rekrutovala vaše loterijní klientela? Z vašich kurzových sázkařů, kteří byli zvyklí chodit na pobočky Tipsportu?
Nemáme na to zatím průzkum, ale myslím, že ano.

LN Jenže ostatní lidé nejsou zvyklí chodit do poboček Tipsportu, chtějí mít možnost vsadit si v trafikách a supermarketech. Tím pádem nejste schopní přebírat základnu sázejících konkurence.
Musím uznat, že to je objektivní handicap. Samozřejmě je poplatný té rychlosti, s jakou jsme loterii spustili. Nestihli jsme nasmlouvat další partnery mimo naše pobočky.

LN Chcete to tedy dohnat a rozšířit síť i mimo vaše pobočky?
Ano, v září budeme umisťovat terminály i mimo síť Tipsportu.

LN V trafikách tedy budou terminály všech tří loterií? Pochybuji, že na to přistoupí.
Nevylučuji, že se taková místa v republice najdou, kde budou všechny tři terminály. Nesdílím ale názor lidí z Fortuny, že je to ekonomicky rozumné a konkurenceschopné. Takových míst tedy nebude mnoho.

LN Ta nejlepší místa jsou už ale každopádně zabraná Fortunou a Sazkou.
Je zde ještě hodně frekventovaných míst, kde by si náš terminál naši partneři přáli. A jde o místa, kde ještě žádný terminál není.

LN To bude mít asi nějaký důvod. Daná trafika nebo řetězec nemá třeba o terminály zájem.
Samozřejmě že to může mít tento důvod. Zároveň je ale spousta podnikatelů, kteří chtěli v minulosti terminál Sazky, ale Sazka jim ho tam nechtěla umístit, protože o 40 metrů dál měla jiný terminál.

LN Část míst obsadila i Fortuna.
Je pravda, že máme nevýhodu v tom, že Fortuna začala hledat strategické partnery už půl roku před námi. Obracela se na bývalé partnery Sazky. Těžko se proto domluvíme třeba s Geco Tabák. Ale nemyslím si, že by se nám nemohlo podařit umístit stovky terminálů na dobrých místech.

LN Zdaří se podle vás plány Synotu a Chance na vstup na loterijní trh?
Nepochybuji o tom, že to spustí, ale pochybuji, že budou úspěšní.

LN Na základě čeho?
Zatím nemám informace, že by přišli s něčím novým. Fortuna, Chance i Synot vlastně opsaly Sportku. A pochybuji, že se udrží čtyři Sportky. Ale mohou to do podzimu změnit. Další handicap je, že přijdou později než my a Fortuna.

LN Tipsport se vždy zaměřoval hlavně na kurzové sázky. Váš podíl na trhu je údajně přes 40 procent. Jak se vyvíjí obliba internetového sázení, které jste zavedli v roce 2009, a jaká je tam vaše pozice?
Tam máme už přes 50 procent trhu. Obliba internetových sázek roste šíleným tempem. Pokud budu mluvit jen o Tipsportu, tak podíl internetových tržeb na celkových tržbách je 70 procent.

LN Znamená to, že internetové sázky rostou na úkor sázení na pobočkách?
Není to úplně tak. Povolením internetu vzrostly celkové tržby ze sázek o 30 procent. A jejich objem pořád roste.

LN V této oblasti působí ale hodně zahraničních subjektů. Jak vnímáte jejich konkurenci?
O tom, jaký podíl na českém trhu mají zahraniční sázkovky, se spekuluje už šest osm let. Ale nikde nezveřejňují čísla. Odhaduje se, že mají nějakých 30 procent. Samozřejmě nás to mrzí, protože oni nemusí na rozdíl od nás platit odvody, což je velká výhoda.

LN Zahraniční sázkovky nemusí žádat o licenci od ministerstva...
My to už napadáme dlouhé roky. Chceme, aby museli mít licenci jako třeba v Německu nebo Itálii, nebo aby jim stát podnikání zamezil jako třeba Spojené státy.

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...