Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Sci-Fi SUV od Lexusu vs. klasika Audi. Ta auta ani nemůžou být odlišnější

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Popularita vozů SUV rapidně roste, a tak jich automobilky nabízejí čím dál víc. Platí to i mezi prémiovými vozy. Audi před nedávnem uvedlo na trh již druhou generaci středně velkého modelu Q5, Lexus na tento trh vstoupil před několika lety futuristickým modelem NX.

Audi Q5 a Lexus NX foto: Audi, Lexus

Japonská automobilka Lexus, která patří do koncernu Toyota, se ve svém výrobním programu soustředí na hybridní automobily. Proto jsme se v testu LN rozhodli proti sobě postavit právě hybridní SUV Lexus NX300h proti vozu s trochu tradičnějším přístupem – vznětovému Audi Q5 druhé generace.

Tahle auta snad ani nemohou být odlišnější. Přitom velikostně i cenovkou jsou si blízká. Zásadní rozdíl je už v přístupu ke vzhledu. Zatímco Audi vsadilo na nenucenou eleganci a Q5 se snaží být spíše prémiový vůz, který vcelku snadno splyne s davem, Lexus volí extravagantní přístup.

Lexus NX
Audi Q5

Ostře řezané linky karoserie, obrovská maska chladiče, která musí ve zpětném zrcátku budit u vpředu jedoucích řidičů hrůzu, a hodně dynamické proporce jsou výrazným protikladem čistého přístupu Audi.

U testovaného vozu to navíc umocňovala výrazná oranžová barva, která z něj dělala nepřehlédnutelný kousek. Obě auta si za design zaslouží pochvalu, odvaha Lexusu je nám ale v tomto ohledu o něco sympatičtější, byť chápeme, že většina řidičů bude spíše smýšlet konzervativně a raději zvolí Audi.

Souboj pohonů

U něj bude onou jasnou konzervativní volbou provedení se vznětovým motorem. Redakčním testem prošlo Q5 s populárním agregátem 2.0 TDI, který byl naladěn na 140 kW, což je pro čtyřválec v tomto modelu nejvyšší nabízená hodnota. Spojení středně velkého SUV a relativně silného turbodieselu slibuje komfortní a klidné cestování na dlouhé vzdálenosti s rozumnou spotřebou.

Proti této sestavě staví Lexus hybridní ústrojí, které kombinuje 2,5litrový atmosférický čtyřválec s elektromotorem. Celkový výkon soustavy je 145 kW, tedy o něco málo více než u Audi. Papírově jsou si blízké i udávané hodnoty kombinované spotřeby paliva.

Ta u NX300h činí 5,3 litru benzinu na 100 kilometrů, Audi slibuje 4,9 litru nafty. Ale údaje o dynamice vozů už naznačují, že mezi auty budou při jízdě výrazné rozdíly: Audi slibuje zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,9 sekundy, Lexus za 9,2 sekundy.

Podobně jako dynamika se v praxi liší i spotřeba, záleží na způsobu používání auta. Lexus dovede být opravdu úsporný ve městě, kde nejvíce pomáhá jeho hybridní soustava, pak se spotřeba klidně dostane pod šest litrů. Na dálnici si ale i v poklidném tempu žádá zhruba devět litrů.

Audi Q5

Audi je na tom zhruba naopak – ve městě se dá těžko dostat pod osm litrů, na dálnici jde spotřeba snadno pod sedm. Výsledkem je, že na trasách s převahou dálnice jsme s Q5 jezdili v průměru za sedm litrů, s NX300h za 8,9.

Jízda s hybridním Lexusem NX300h má svá specifika, řidič si především musí zvyknout na projev při zrychlování, kdy se motor vytočí do otáček a nepoleví, dokud auto nedosáhne požadované rychlosti. To nemusí být všem příjemné. Na druhou stranu je jízda s Lexusem plynulejší a obě auta se chlubí velmi dobrým odhlučněním.

Komfort a prostor

Střední prémiová SUV se kupují také kvůli komfortu. I tady dochází na souboj technologií – zatímco Q5 se chlubí vzduchovým odpružením, Lexus sází na „ocelovou“ klasiku.

A upřímně, stydět se nemusí, podvozek se podařilo vyladit parádně a komfortem se dražší technice od Audi může rovnat.

Lexus NX

U obou aut také platí, že si posádka rozhodně nemusí stěžovat na nedostatek prostoru. Na druhou stranu kombi střední, nebo dokonce vyšší střední třídy bude přece jen o něco prostornější.

Mohutná SUV stále dávají přednost onomu pocitu bezpečí než velkorysému prostoru. A nechají si za to pořádně zaplatit, testovaná provedení stojí více než milion a čtvrt. Lexus je ale velkorysejší z hlediska výbavy a v některých stupních výbavy ho lze koupit i levněji.