3. února 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Sdílení aut vyjde na pár korun.
Češi o něm ale mohou zatím jen snít

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 16Diskuse
Nová Škoda Octavia RS. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nová Škoda Octavia RS. | foto: Škoda auto
PRAHA V západní Evropě se daří novému trendu – sdílení aut. A vše má velkou podporu silných automobilek. Třeba Daimler půjčuje zákazníkům v ulicích evropských metropolí dvoumístné vozy Smart For Two a již loni ohlásil, že jeho program s názvem Car2Go vydělává. Stejně hovoří i BMW, které spolupracuje s půjčovnou Sixt, a jehož program se jmenuje Drive Now.

Samotné půjčování je velmi jednoduché. Zákazník po registraci na webových stránkách dostane poštou čipovou kartu. Ta slouží k otevření auta. Pak je potřeba už jen rezervovat si na konkrétní čas vůz na internetu a ve městě si ho vyzvednout. Půjčovné je účtováno po minutách.

Oba němečtí výrobci se shodují, že tento byznys jim přinese do roku 2020 jednu miliardu eur. Možnost vypůjčit si na krátkou cestu vůz totiž využívá stále více lidí.

BMW se svým Drive Now expandovalo zatím do pěti měst se 1600 vozy. Vše rozjelo před dvěma roky. Systém Daimleru Car2Go je dostupný ve 21 městech s flotilou 10 000 aut. Zatím si je půjčuje ročně kolem půl milionu lidí. Zapojují se i další automobilky, třeba Fiat. Pro Česko začíná sdílení vozů zvažovat Škoda Auto.

Výnosný byznys

Nová Škoda Octavia RS.

Podle společnosti Frost & Sullivan bude v roce 2020 využívat výhod sdílení aut 26 milionů zákazníků na celém světě. V současnosti to jsou 2,3 milionu lidí. Z toho v Evropě jich bude 15 milionů, dnes jeden milion.

Výzkumná organizace Navigant Research tvrdí, že v roce 2020 bude mít tento byznys hodnotu 6,2 miliardy dolarů.

Hlavní výhodou pro zákazníky je dostupnost auta a to, že jim odpadá starost s parkováním. Daimler vše odstartoval v roce 2009 v Hamburku, Vídni a Vancouveru.

Tony Douglas, představitel BMW, řekl Automotive News: „Klíčem k úspěchu je dostupnost, lidé musí najít vůz vždy poblíž. Je to jako s autobusovými zastávkami, pokud jsou do 400-500 metrů, lidé využijí služeb autobusu.“

Analytici odhadují, že 20 500 aut „na vypůjčení“ nahradilo v evropských městech přinejmenším 250 000 vozů. Ani to však výrobce aut neodrazuje od toho, aby se do tohoto byznysu pustili.

Na námitku, že si lidé budou auta půjčovat a nebudou je kupovat, výrobci aut odpovídají: Lidé, kteří si půjčují naše vozy, jsou našimi potenciálními zákazníky. Většinou to jsou mladí lidé, kteří si zrovna nemohou dovolit auta koupit. Ale vše se změní, až budou mít rodiny. Budeme mít výhodu. A také poznají naše nové technologie, poznají, v čem jsme před ostatními.

Drahé parkování

Podle Roberta Heinricha, výkonného ředitele Daimler Mobility Service, je největším problémem cena parkovacích míst ve městech. „To celý byznys zdržuje. V mnoha městech činí až 200 eur měsíčně.“ Ne všude totiž města vycházejí provozovatelům sdílení aut vstříc.

Po počátečním zdráhání se do nového byznysu pustily i další automobilky: také Ford, Toyota, Renault a PSA/Peugeot-Citroen založily divize, které se sdílení aut intenzivně věnují. Naopak Volkswagen je k celému projektu velmi skeptický, myslí si, že to nemůže vydělávat.

Minuta za 25 centů

Nejdále se dostal italský Fiat. Ve spolupráci s energetickým gigantem Eni nabídl v Miláně program Enjoy a svůj prodejní trhák – čtyřsedadlové mini 500.

Daimleru konkuruje hlavně cenou. Zatímco Daimler si účtuje za minutu 29 centů a zákazník musí podepsat na úvod smlouvu a zaplatit jednorázově 19 eur, tak u Fiatu se platí za minutu 25 centů.

ČTĚTE TAKÉ:

Fiat si od této „chytré městské alternativy“ hodně slibuje. Šéf Eni Paolo Scaroni na tiskové konferenci v Miláně řekl: „Očekávám, že program Enjoy bude v zisku v roce 2016.“ Koncem ledna by měla milánská flotila vozů značky Fiat 500 čítat 650 vozů. A v plánu je rozšířit program Enjoy i do Říma, Turína a možná některých další evropských měst.

Škoda: Zvažujeme, ale jsme na začátku

V Česku zatím nic podobného neexistuje. O sdílení aut se tu pokouší jen několik nadšených jednotlivců. Ovšem aby měla celá akce úspěch, oslovila statisíce lidí, musela by do ní vstoupit velká automobilka. Podle vyjádření Jozefa Baláže, mluvčího Škoda Auto, se o tom v Mladé Boleslavi diskutuje, ale zatím žádné rozhodnutí nepadlo.

„Projekt car sharingu je pro společnost Škoda Auto atraktivní a zvažujeme možnosti jeho využití v České republice. Aktuálně analyzujeme tržní situaci a vedeme jednání s potenciálními partnery.“

Jaroslav Matějka, Lidové noviny
  • 16Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz