30. října 2014 10:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Kvůli rekordní pokutě za Railjety
se budeme soudit, říká šéf drah

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Šéf Českých drah Daniel Kurucz. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf Českých drah Daniel Kurucz. | foto: MAFRA - Dan Materna
PRAHA Moderní soupravy spojují České dráhy s velkým očekáváním. Předpokládají, že jim vlaky jezdící do Vídně budou každý rok vydělávat. Nyní za jejich nákup ale zaplatit rekordní pokutu 25 milionů korun. Dráhy se budou bránit soudně, tvrdí šéf ČD v rozhovoru pro Lidovky.cz.

S verdiktem antimonopolního úřadu současné vedení Českých drah tak trochu počítalo. V rozpočtu si kvůli tomuto a podobným rizikům vytvořilo rezervu.

„Z ní pokutu 25 milionů korun zaplatíme, takže přímý dopad na hospodaření letošního roku zaplacení pokuty mít nebude,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz předseda představenstva ČD Daniel Kurucz.

Lidovky.cz: Antimonopolní úřad vám vyčítá, že jste na nákup vlaků Railjet měli vyhlásit soutěž. Jde totiž o jiné soupravy, než jste chtěli v původním tendru. Budete se proti verdiktu bránit?

S rozhodnutím ÚOHS nesouhlasíme, jsme přesvědčeni, že České dráhy jednaly v souladu se zákonem. Proto podáme správní žalobu. Ta nemá odkladný účinek, pokutu tedy zaplatíme.

Nové Railjety Českých drah.

Lidovky.cz: Dostali jste také 2 miliony pokuty za pronájem lokomotiv Taurus od Rakouských drah, které Railjety táhnou. Pronajali jste si také bez výběrového řízení a ÚOHS vám už dřív tuto smlouvu zakázal. Jak moc velký je to problém?

Pokud jde o Taurusy, ani v tomto případě nesouhlasíme s rozhodnutím UOHS a podali jsme proti němu rozklad. V současné době čekáme, jak úřad rozhodne.

Lidovky.cz: Změní tento verdikt nějakým způsobem přístup ČD k zadávání veřejných zakázek?

Tady nemohu říct nic jiného než to, že České dráhy v souladu se zákonem o veřejných zakázkách postupují.

PSALI JSME:

Lidovky.cz: Nastal v rámci přebírání souprav Railjet ještě nějaký problém?

Minulý týden jsme přejímali další soupravu Railjet. V polovině listopadu dostaneme od Siemensu sedmou – tak aby mohla vyjet na trasu Praha – Štýrský Hradec podle nového grafikonu, který začíná 14. prosince. Vlaky jsou v pořádku. Jediné, co jsme pořád nevyřešili, je wi-fi připojení a budeme muset vyřešit ještě otázku zmíněných lokomotiv Taurus, které nám naše soupravy táhnou.

Lidovky.cz: Jaký by vám měly Railjety přinášet zisk?

Kolik mají vlaky přinést peněz, vám nemůžu říct. Ale do zisku bychom se měli standardně dostávat každý rok. Lidi si na Railjety zvykli, ohlasy máme pozitivní.

Lidovky.cz: První dva vlaky začaly jezdit v červnu. Jak se to promítlo do obsazenosti spojů?

Na hodnocení je velmi brzy. Navíc - když uvedeme nějaká čísla, tak někteří lidé řeknou, že si do nich započítáváme vliv rekonstrukce D1. Je pravda, že hraje roli. Ale je fakt, že mezi Prahou a Brnem máme nárůst cestujících, stejně tak do Vídně.

Lidovky.cz: Tvrdíte, že objektivně nelze vyčíslit, které cestující přilákaly Railjety a které s vámi jezdí kvůli opravě dálnice?

Asi tak. Když jsme ale na Karlovarsku začali jezdit s vlaky Pesa, počet cestujícíh stoupnul o patnáct procent. Sedm nových RegioPanterů na jižní Moravě zvedlo cestování o osm procent. Dá se tedy předpokládat něco podobného i u Railjetů. Pro srovnání bude důležitý příští červen, to budou první soupravy v provozu rok. Chceme se v zimní sezoně zaměřit na lyžaře, protože trasa bude pokračovat do Štýrského Hradce. Máme připravené marketingové kampaně.

Lidovky.cz: Je možné, že se tyto vlaky dostanou i na jinou než vídeňskou trať?

naše vlaky získaly způsobilost k provozu v Německu od tamního drážního úřadu. Je možné jednat s Deutsche Bahn třeba o protažení vídeňské trati z Prahy do Drážďan v některých časech.

Lidovky.cz: Existuje v byznysplánu pro Railjety taky varianta, že byste koupili další soupravy?

Momentálně ne. Kdyby se ovšem v budoucnosti ukázalo, že je byznysově zajímavé další soupravy koupit, tak to uděláme, před tím se neuzavíráme. Záleží to jen na byznysu, jsme akciová společnost.

Lidovky.cz: Za Railjety budete platit i penězy z vlakových nádraží, která plánujete prodat Správě železniční dopravní cesty za zhruba sedm miliard. Jak je ten obchod daleko?

Máme hotová ocenění nádraží nákladovou i výnosovou metodou. Na doporučení lidí z evropského úřadu DG Competition jsme upřednostnili druhý ze způsobů ocenění. Částku, k níž jsme s pomocí této metody dospěli, ale nemůžu zatím komentovat. Finální posudky budeme mít v listopadu

Vytvořili jsme k této věci v ČD organizační složku. Připravujeme kupní smlouvu, kterou bychom měli mít na stole do 15. listopadu. Plán je provést akci do 31. prosince. Samozřejmě je otázkou, jak na celou věc zareaguje vláda. Musíme zároveň počkat na vyjádření Evropské komise. Pak už by obchodu nemělo nic bránit

Lidovky.cz: Kdy dostanete první peníze?

My bychom rádi dostali část ještě letos, zhruba jeden a půl miliardy korun.

  • 3Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz