8. září 2014 6:30 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Lidé více jezdí Pendoliny a pomohla
nám i oprava D1, raduje se šéf ČD

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Ředitel Českých drah Daniel Kurucz. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ředitel Českých drah Daniel Kurucz. | foto: ČTK
PRAHA České dráhy dluží za nové vlaky obrovské peníze, ale na zákazníky zabírají. Moderní soupravy výrazně pomohly k tomu, že dopravce zvýšil v prvním půlroce tržby za jízdenky o 137 milionů. O další nové vlaky se ucházejí hejtmani ze tří krajů, říká pro Lidovky.cz generální ředitel ČD Daniel Kurucz.

Ceny sice jízdenek stouply o dvě procenta. Lidé ale hlavně začaly s Českými drahami jezdit na delší vzdálenosti, tedy na dražší jízdenky. To se podepsalo na výši tržeb, která se za leden až červen zvýšila o 137 milionů. „Přitom počet pasažérů zůstal v podstatě stejný,“ říká šéf Českých drah Daniel Kurucz.

Lidovky.cz: Na jakých tratích vám přibylo nejvíc lidí?

Třeba v Karlovarském kraji nám přibylo patnáct procent cestujících - hlavně díky tomu, že jsme tam nasadili nové vlaky RegioShark. Lidi také začalo zajímat, že přes Plzeň do Františkových Lázní jezdí Pendolina. Na této trati jsme zvýšili příjmy o desítky procent. A díky rekonstrukci dálnice D1 jsme si polepšili i na trati do Brna.

Lidovky.cz: Velmi výrazná je u Českých drah také úspora u elektřiny a nafty: 332 milionů korun. Máte nové dodavatele? Nebo jste s těmi stávajícími dohodli lepší cenu?

Podařilo se nám snížit ceny díky novým soutěžím. Dodavatelé přitom zůstali stejní, ČEZ elektrické energie a Unipetrol u nafty. Mají smlouvy na dva a iři roky.

Lidovky.cz: Je to tedy tak, že dříve ČD nakupovaly energie draho?

Není to tak, že bychom dříve nakupovali draho, ale konkurenční boj mezi dodavateli byl v těchto soutěžích větší. V tendru na naftu byl souboj zájemců velmi drsný, a my jsme se dostali s cenou ještě níž, než jsme doufali. Uspořili jsme i díky tomu, že se nám podařilo snížit celkovou spotřebu.

Lidovky.cz: K tomu údajně pomohly nové vlaky, které v poslední době přibyly do vozového parku. Je ve spotřebě starých a nových strojů vážně tak zásadní rozdíl?

Nové vlaky jsou opravdu výrazně úspornější, to je podobné jako u aut. 

Třeba klasická dieselová lokomotiva se dvěma vozy spotřebuje třeba litr a půl nafty na kilometr. Když se podíváte na nové RegioSharky, ty jezdí za litr na kilometr.

Lidovky.cz: Dá se tahle “modernizační“ úspora přesně vyčíslit a přepočítat na peníze?

Nasazením nových vlaků šetříme nejen na elektřině nebo naftě, ale méně platíme i za použití kolejí. Když nahradíme klasickou soupravu sestavenou z elektrické lokomotivy a tří vozů jednotkou RegioPanter, snížíme náklady o 23 procent. U dieselové lokomotivy a dvou vozů můžeme ušetřit při nahrazení RegioSharkem za naftu a dopravní cestu až 48 procent. Řádově jde v celé síti o úsporu v desítkách milionů korun.

PSALI JSME:

Lidovky.cz: Za nové soupravy ale zaplatíte na odpisech víc a váš předchůdce Dalibor Zelený vyhlásil konec velkých nákupů. Na druhé straně jsou úspory a vyšší atraktivita. Co upřednostníte vy?

Můj předchůdce opravdu vyhlásil konec velkého investování. Měl pravdu v tom, že ještě za Petra Žaludy se investovalo násobně nad úroveň odpisů. To si nemůžeme dovolit, protože nové nákupy nedokážeme pokrýt ničím jiným než zase dalším zadlužováním. Ale pravdou je, že Petr Žaluda nastoupil v době (v roce 2008 – pozn. red.), kdy byla ve vozovém parku kritická situace. Musel v několika málo letech vyřešit to, že České dráhy několik desítek let nekupovaly nové vlaky. Ani jeden z mých předchůdců – Žaluda ani Zelený - nekonal špatně. Jednal podle situace, v níž se nacházel.

Oproti jiným vlakům jsou railjety rozděleny do tří tříd.

Lidovky.cz: Jaké nákupy a modernizace čekají vás?

Nyní dáme zhruba miliardu do obnovy starších vozů BP, to jsou klasické „koženky“. Nepůjde ale jen o výměnu sedadel a záchodů, ale zvýšíme i maximální rychlost ze 120 na 160 kilometrů v hodině. Chceme je nasadit ve směru na Budapešť a České Budějovice. Vyjde nás to pochopitelně levněji než kupovat nové vlaky. Prvních 31 kusů bude hotových v letech 2015 a 2016. Další pak za další dva roky. Na trať Praha – Berlín – Hamburk, pro níž máme nový kontrakt s Deutsche Bahn, jsme zase potřebovali vlaky s rychlostí 200 kilometrů v hodině, kterých jsme ale neměli dost. Proto jsme koupili starší vozy z Rakouska a za další miliardu je budeme upravovat, aby odpovídaly standardům Deutsche Bahn.

Lidovky.cz: Nedávno jste se dohodli na nákupu dálkových vlaků od Škody Transportation za 2,6 miliardy. Čeká vás v blízké budoucnosti nějaký podobné velký nákup?

Následuje objednávka regionálních vozů, také od Škody Transportation, které jsme vysoutěžili spolu s dálkovými vlaky. Podvozek je stejný, ale mají například víc dveří a méně záchodů. Na tyhle vlaky zatím ještě nemáme podepsanou smlouvu. Je několik možností, kde by mohly jezdit. Zájem mají například hejtmani v Plzeňském či Středočeském kraji, chtějí vlaky nasadit na své klíčové trati. Zájem o RegioPantery je i na nové trati mezi Ostravou a letištěm Mošnov. Před časem jsem o tom mluvil přímo s tamním hejtmanem.

Lidovky.cz: Kolik budou regionální soupravy stát?

Cena je 1,2 miliardy korun za jedenáct dvouvozových souprav. S dodávkou počítáme následně, po převzetí dálkových vlaků, tedy v letech 2017 a 2018. Rádi bychom využili možnosti čerpat peníze z evropského operačního programu, to je velmi důležité.

Motorový vlak RegioShark s předkem ve tvaru žraloka.

Lidovky.cz: ČD se v hospodářských výsledcích po dlouhé době dostaly do zisku, vydělali jste 158 milionů. Kde se vám ještě podařilo šetřit?

Snížení spotřeby mají za úkol i lidé v depech, to je hlavně otázka vytápění a svícení. Je třeba si uvědomit, že tohle není otázka tisíců korun, ale milionů.

Lidovky.cz: Jak konkrétně úspory v halách vypadají?

Je třeba velký rozdíl, zda topíme párou nebo horkou vodou. Otázkou je, jak se musí svítit při údržbě lokomotiv. Některé haly není třeba vytápět, stačí je temperovat. U takzvaného teplého stání vlaků je dostačující, aby v depu v zimě byla teplota osm stupňů, my jsme tam dříve topili na dvanáct. Dokážu si představit, že každý stupeň představuje rozdíl až milion korun měsíčně.

Lidovky.cz: Co s ušetřenými penězi?

Dáváme je zpátky do údržby. Máme historickou “podudržovanost“, což znamená, že se nedělalo všechno, co by se dělat mohlo. Normám odpovídáme, ale lidé nám vyčítají, že máme staré, takzvané gravitační záchody a komfort zkrátka není takový, jak by měl být. 150 milionů získaných oproti plánu jsme se rozhodli dát právě do údržby. Do výměny sedaček, podlah nebo záchodů, přibývají informační systémy, kde si lidé přečtou, jaká je další zastávka. Za údržbu dáváme ročně až 1,3 miliardy, letos to tedy bude 1,45 miliardy.

Lidovky.cz: Údajně doporučujete svým strojvůdcům šetřit úspornou jízdou.

Jezdím občas přímo v lokomotivě a vidím, že strojvůdci skutečně umí jezdit úsporně, dbají na to. Jde o styl jízdy, laicky řečeno, jak moc na to šlapete nebo v jiné situaci volněji brzdíte. Směrnici nemají, protože by musela být závazná a toto nemůžeme zkontrolovat. Ale doporučení pochopitelně mají a náš dopravně vzdělávací institut se úspornou jízdou zabývá.

HOSPODAŘENÍ ČD:

  • Skupina České dráhy vydělala za první pololetí 158 milionů korun (loni ve stejném období byly minus 510 milionů).
  • Osobní doprava si polepšila bezmála o 400 milionů, přesto skončila ve ztrátě 262 milionů.
  • Vlaky s pasažéry ale výrazně zvýšily tržby, meziročně o 432 milionů.
  • Dobře si vedlo nákladní ČD Cargo, díky personálním úsporám, novým zakázkám i dalšímu šetření vydělalo 510 milion.

Lidovky.cz: Kdy dokončíte dlouho připravovaný převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty?

Po mém březnovém nástupu jsme spolu se správci železnice udělali plán prací, abyhom nádraží zvládli převést do konce roku. Plníme ho. Neznamená to ale, že všechno dopadne bez zpoždění, o převodu nerozhodujeme my ani SŽDC, ale česká vláda a Evropská komise. Brusel by měla vydat stanovisko, které řekne, že se nejedná o nedovolenou podporu.

Lidovky.cz: Je už stanovená cena za nádražní budovy?

Není. Navíc by nebylo vhodné o ní mluvit v médiích, protože naše konkurence by mohla informaci využít (dosud se hovořilo o ceně zhruba 6 miliard – pozn. red.). Ocenění nádraží bude hotové na konci září. S penězi získanými za jejich prodej počítáme do byznys plánu tohoto roku. Bude to ve formě mimořádného výnosu.

  • 2Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.