11. listopadu 2014 13:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Šéf Drážní inspekce Šigut skončí,
nahradí ho vyhozený šéf ČD Cargo

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Generální inspektor Roman Šigut. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Generální inspektor Roman Šigut. | foto: Drážní inspekce ČR
PRAHA Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) pokračuje v odstraňování důležitých manažerů. V pondělí z jeho iniciativy skončil šéf Českých drah Daniel Kurucz, ve středu pak bude vláda hlasovat o odvolání šéfa Drážní inspekce Romana Šiguta. Jeho nástupcem má být Oldřich Mazánek.

Materiál, který počítá s koncem generálního inspektora Šiguta, už je na ministerstvu připravený. Jeho nástupcem má být Oldřich Mazánek, nedávno odvolaný šéf státního nákladního dopravce ČD Cargo. 

„Důvodem ke změně na pozici generálního inspektora DI jsou významné neřešené nebo nedostatečně řešené problémy v činnosti Drážní inspekce, které jsou dlouhodobého charakteru,“ stojí v předkládací zprávě pro ministry, kterou mají Lidovky.cz k dispozici.

Drážní inspekce je relativně malý úřad, který se zabývá vyšetřováním závažných nehod v kolejové dopravě a zároveň také prevencí. Resort dopravy řízený Antonínem Prachařem v oficiální zprávě Šigutovi vyčítá, že se jeho inspekce příliš soustředí na rozsáhlý výkon státního dozoru, který by měla vykonávat jen okrajově.

PSALI JSME:

Podle zprávy jdou tyto aktivity „na úkor soustředění se na prioritní činnosti v oblasti zjišťování příčin a okolností vzniku závažných nehod, nehod a ohrožení v drážní dopravě.“

Roman Šigut v rozhovoru pro Lidovky.cz přiznává, že o připravovaném odvolání ví, ale uváděné důvody považuje za zástupné. 

„K údajným důvodům odvolání mohu uvést pouze to, že jsou to bláboly, které ukazují na absolutní nekompetentnost ministra dopravy. Budu asi první, který je odvolán za to, že si Drážní inspekce plní povinnosti dané zákonem o dráhách- šetří nehody, provádí dozor nad šetřením provozovatelů a preventivní inspekce v provozu,“ říká Šigut. 

Mazánek: Zatím jsem o ničem nejednal

POLITIKA V MALÉM ÚŘADU:

  • Drážní inspekce o několika desítkách zaměstnanců zajímá politiky už od svého vzniku v roce 2003.

  • Problémem je zejména formální nezávislost úřadu, který šetří nehody drážních vozidel a provádí preventivní kontroly.

  • V roce 2006 se šéfem DI stal sociální demokrat Jaroslav Dvořák, přestože ve výběrovém řízení skončil druhý za nominantem lidovců Ivanem Foltýnem.

  • Dvořák vydržel ve funkci jen krátce a dočasně jej ve funkci generálního inspektora nahradil Roman Šigut. Na postu působí s přestávkami do současnosti.

  • Odvolání mu hrozilo v letech 2008 či 2011, kdy se kvůli závěrům kontrol dostal do konfliktu se zástupci ministerstva dopravy. 

Ministři Sobotkovy vlády budou zároveň hlasovat i o Šigutově nástupci, kterým se má stát Oldřich Mazánek. Jde o někdejšího šéf ČD Cargo, což je dceřinná společnost Českých drah. Ve funkci nedobrovolně skončil na konci října.

Mazánek tvrdí, že o svém jmenování nic neví. Přitom podle připraveného materiálu by měl být do čela Drážní inspekce jmenován ve čtvrtek 13. listopadu. V ministerském materiálu pro vládu navíc stojí, že „s navrhovaným kandidátem byla jeho nominace projednána a odsouhlasena.“

 „To vám nemůžu potvrdit, tyto posty schvaluje vláda. S panem ministrem ani nikým jiným jsem o těch věcech nemluvil. Je pravda, že když jsem byl odvolávaný, bylo mi řečeno, že se se mnou počítá na nějakých pozicích, ale zatím jsem o ničem takovém nejednal,“ řekl Mazánek. 

Ani ministr Antonín Prachař nebyl sdílnější. „Jak jsem sdělil už několikrát, neřeším personální věci přes média.“

Sporná kontrola

Důvodem k odvolání může být i kontrola, kterou ministerstvo poslalo na úřad v září. Podle jejích závěrů zjistili lidé z resortu dopravy několik závažných pochybení, která může vést až k půlmilionové pokutě. V tiskové zprávě ale ministerstvo konkrétná výtky neuvedlo.

Šéf Drážní inspekce Roman Šigut byl sdílnější, průběh kontroly otevřeně kritizuje a považuje ji za účelovou.

„Víceméně na konci každého bodu stojí, že Drážní inspekce neposkytla součinnost při kontrole, proto nemůžou učinit jednoznačný závěr. To, co údajně stihlizkontrolovat, je buď bez nedostatků nebo nám vyčítají třeba to, že ve vnitřním předpisu používáme termín Ústřední inventarizační komise místo Hlavní inventarizační komise. Přitom naše označení vychází z novelizovaných předpisů. Tady fakt nic není,“ dodává Šigut.

  • 8Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Pracovník skladu

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na Lidovky.cz