Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Šéf Pepsi: Zákaz slazených nápojů ve školách? Děti si je stejně koupí jinde

USA

  6:00
PRAHA - Pepsi a další nápoje z portfolia firmy PepsiCo se po letech útlumu začaly v Česku znovu dobře prodávat. Trochu paradoxně v době, kdy v Evropě i USA přibývají snahy o omezení slazených nápojů, hlavně u dětí. O zákaz jejich prodeje na školách se snažili i někteří čeští a slovenští politici. Zatím bezvýsledně.

Český šéf nadnárodní společnosti PepsiCo Josef Neumann. foto: PepsiCo

Ne že by z tohoto trendu byl český šéf firmy PepsiCo Josef Neumann nadšený. Zároveň ale tvrdí, že je na tuto alternativu připravený, byť tuzemští politici nakonec vyhlášku týkající se obsahu školních automatů nepřijali.

„Říkám si: pokud stát takhle rozhodne, fajn, je to pravidlo stejné pro všechny. Každého producenta to tlačí k tomu, aby nabízel produkty, které splňují určitá kritéria,“ líčí Neumann v rozhovoru pro Lidovky.cz a odkazuje mimo jiné na to, že PepsiCo v Česku vlastní i výrobce „zdravějších“ nápojů Toma.

Lidovky: Dotklo se (v létě odvolané) opatření na slovenských školách vašich tamních prodejů?

Nedotklo.

JOSEF NEUMANN (41)

  • Je generálním ředitelem PepsiCo ČR&SR.
  • V této funkci působí od začátku roku 2014. Předtím osm let zastával ve firmě pozici finančního ředitele a jednatele pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.
  • Ve společnosti pracuje 15 let. Pracovní zkušenosti sbíral i ve společnosti Fiat a Masterfood.
  • Vystudoval obor Finance na VŠE v Praze. Je ženatý a má tři dcery.

Lidovky.cz: Co kdyby politici téma znovu vytáhli i v Česku? Zatím skončilo „jen“ doporučením ministerstva školství, ne zákazem.

Řeknu to prakticky: mám tři děti a dvě z nich chodí do školy, sám to řeším. Když jim znemožníte, aby si nápoj koupili ve škole, udělají to někde před ní. To je můj názor, moje zkušenost. Záleží na tom, kolik dáte dítěti peněz a co ho naučíte. Když mu místo připravené svačiny a lahve čisté vody dám padesát korun na den, samo si rozhodne, co si koupí. Nemyslím si, že řešením je zásah státu. Je to krátkozraké, protože prodejny jsou i padesát metrů před školou. A co budete dělat dál? Řeknete, že v okruhu 500 metrů od školy se nesmí prodávat to a to? To nelze.

Lidovky.cz: Jste případnému zákazu schopní přizpůsobit vaši nabídku?

Přizpůsobíme ji.

Lidovky.cz: Celosvětový trend slazeným nápojům nefandí. Ve svých kampaních je zmiňovala třeba Michelle Obamová nebo zástupci města San Francisco. Co s tím?

Poptávka je na straně healthy food a já musím hledat inovace.

Český šéf nadnárodní společnosti PepsiCo Josef Neumann.
Pepsi mění logo

Lidovky.cz: Cítíte poptávku po zdravějším jídle a pití silně také v Česku?

Myslím si, že ano. Čím dál větší publicita se dává tomu, co lidé jedí a pijí. Mluví se o tom, co je kvalitní a co ne, proč se produkt liší od jiného. Novináři tomu dávají větší váhu a je to dobře. Co jiného by taky lidé měli řešit než to, co je dobré pro jejich tělo.

Lidovky.cz: Z nedávného průzkumu VŠCHT srovnávajícího složení vizuálně identických potravin v Česku a Německu vyšlo, že Pepsi Colu v Česku sladíte glukózo-fruktózovým sirupem, kdežto v Německu cukrem. Je v tom rozdíl pro zdraví zákazníka?

Nejsem expert, který by dokázal porovnat ty dvě receptury. Klíčové je, jak máte danou surovinu dostupnou. V Polsku používáme cukr, i v některých zemích směrem na východ. Na Slovensku byste ani nebyl schopný cukr sehnat.

Levnější maso i zelenina. Němci nakupují za míň než Češi, berou čtyřnásobek

Lidovky.cz: Celý ten případ ale vyhlížel tak, že Čechům stačí levnější náhražka cukru.

Ale glukózo-fruktózový sirup není levnější náhražka. Bereme to, co je v dané zemi dostupnější. Do toho ale musíte řešit i to, aby byl produkt akceptovaný zákazníkem a řešíte, co vám vyjde ze spotřebitelských testů. A následně se musíte zabývat tím, jak to zajistit.

Lidovky.cz: Jak moc je české PepsiCo svobodné co se týče vlastního marketingu? Musíte se řídít globální strategií?

Máte globální značky, u nichž firma řekne, uděláme jednu platformu, bude to efektivnější. Jednu pro Pepsi, jednu pro Lays. A de facto říká: vy v Česku byste neměli platit za to, že budete něco vyvíjet. Na druhou stranu v rámci aktivace značky Pepsi či Lays, musím kampaň dobře uchopit. To se třeba týká naší spolupráce s Fotbalovou asociací ČR. Nejen že „obranduji“ stadion, ale musím to i česky uchopit. Firma je ochotná jít v rámci značky i do lokalizace.

Lidovky.cz: Co Čecha v kampani zaujme? Co tady funguje? Tvrdíte, že vám v posledních dvou letech rostly prodeje různých produktů o desítky procent.

Jedna věc je vůbec povědomí o produktu. My jsme v uvozovkách téměř nebyli v letech 2011 či 2012 inzerovaní. Hodně pomůže, když je značka najednou vidět. Ale televizní reklama zvlášť v dnešní době nestačí, musíte řešit i digitál. Tím, že se nám dařilo, jsme si mohli dovolit financovat fotbal. K dobré komunikaci produktu potřebujete třeba čtyři různé cesty.

Lidovky.cz: Jak moc sledujete vaši konkurenci, což je v případě nápojů hlavně Coca-Cola?

Samozřejmě musíte sledovat to, co dělají druzí. Aby byl člověk úspěšný, musí mít otevřené oči i uši. Ale před vámi je nemůžu konkurenci hodnotit. Musíme se soustředit hlavně na to, abychom svoji práci dělali co nejlépe.

PEPSICO V ČESKU

  • PepsiCo v Česku začalo od roku 2013 výrazněji investovat do marketingu a inovací týkajících se například vzhledu lahví svých nápojů.
  • Zřejmě i díky tomu se firmě podařilo růst například v prodejích PepsiCo nápojů (Pepsi či Mirinda) meziročně o 48 procent.
  • V kategorii nesycených vod a džusů o 36 procent.
  • V Česku PepsiCo prodává například ještě značku Toma či bramborové lupínky Lays.

    zdroj: Nielsen
Autor: