Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Šéf Škody v exkluzivním rozhovoru: Nové modely budou dynamičtější

Ekonomika

  11:41
PRAHA - Nové škodovky budou dynamičtější, popisuje v exkluzivním rozhovoru pro páteční Lidové noviny šéf mladoboleslavské automobilky Winfried Vahland.

Škoda přišla s návrhem Octavie kupé, nazvala ji Vision C. foto: Škoda Auto

První kupé připravované do výroby v novodobé historii značky Škoda bude na nadcházejícím ženevském autosalonu magnetem expozice tuzemské automobilky. Nedávno zveřejněné skici vozu média označila za variantu octavie. „To není pravda. Kupé nevychází ani z octavie, ani ze superbu,“ odmítá v Winfried Vahland, předseda představenstva Škody Auto.

„Nové čtyřmístné kupé je zcela nový vůz a představuje další etapu vývoje značky. Škodovky budou expresivnější, dynamičtější a emocionálnější,“ řekl Vahland.

Rozhovor

Rozsáhlý rozhovor s šéfem jednoho z klíčových českých podniků najdete v pátečním vydání Lidových novin.

Winfried Vahland, předseda představenstva automobilky Škoda Auto.

O kupé se Škodovka pokusila již před dvanácti lety. V roce 2002 v Ženevě představila studii mohutné Škody Tudor. Podle tehdejšího šéfa automobilky Vratislava Kulhánka by tudor musel stát jedenáct milionů korun, aby se výroba vyplatila. Za tuto cenu bylo kupé neprodejné, vůz proto nebyl zařazen do výroby.

Ostré rysy čeká zjemnění Současné kupé jako studie Škoda VisionCmá nadměrně zdůrazněné expresivní prvky, jako jsou výrazné prolisy, ostře řezané světlomety či nízkoprofilové pneumatiky na devatenáctipalcových kolech.

Tým šéfdesignéra Jozefa Kabaně použil běžnou praxi pro modely určené na výstavy a zvýraznil prvky naznačující směr vývoje. Pokud by se vůz vyráběl sériově, tyto prvky by se zjemnily, dynamický a emotivní výraz by ale zůstal zachován.

Číňané si kupují první auta

Na ženevském autosalonu může Škodovka zabodovat i jinak. V den zahájení 3. března budou vyhlášeny výsledky evropské ankety Auto roku 2014. Mezi sedmičkou finalistů, vybranou ze třiceti vozů několika stovkami automobilových novinářů, je i Škoda Octavia třetí generace. Do finále se přitom nedostaly vozy jako Jaguar F-Type,BMWX5 či Porsche Cayman.

Škoda Auto loni prodala téměř 921 tisíc aut. Je to druhý nejlepší výsledek v historii firmy. Zvláště dynamicky se vyvíjí situace na čínském trhu, který je pro firmu největší. „Ještě před deseti lety tam bylo možné prodávat starší generace vozů. Dnes tam uvádíme nové současně s Evropou,“ říká Vahland.

ČTĚTE TAKÉ:

Čínský neevropský komunismus Sám pět let v Číně pracoval a na otázku, jak tam působí komunisté, odpovídá: „Číňané nejsou komunisté v evropském smyslu slova. Jsou to velmi dobří obchodníci. Evropa je usedlá, Čína je stále ještě pionýrský trh s optimistickou náladou, ostrými lokty, je tam nutno za značku bojovat.“

Nejvyšší manažer Škodovky upozorňuje, že asi 70 procent čínských zákazníků jsou lidé, kteří si kupují první auto. Nemají zkušenost s žádnou značkou a orientují se často hlavně podle ceny. Přesto jsou evropské značky v Číně hodně v kurzu.