Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Šéfové neumí psát životopisy, dělají chyby

Ekonomika

  12:58
PRAHA - Ucházejí se o ty nejlepší posty, přitom dělají v životopisech začátečnické chyby. Manažeři rozesílají až groteskní dokumenty, které je přitom mají prezentovat a určit jejich další profesní kariéru.
Pracovní pohovor (ilustrační foto)

Pracovní pohovor (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Lovci manažerů a personalisté zaznamenávají zvýšený počet životopisů od lidí, kteří dříve zastávali manažerské posty a během krize o ně přišli. V současnosti jim už dochází finanční rezervy, a začínají se proto aktivně nabízet na trhu práce. Kromě osobních kontaktů sahají i k rozesílání životopisů do různých personálních a headhunterských společností.

Chyby šéfů v CV

 * Špatná grafika
Manažeři používají nudné šablony, nevhodné fotografie, graficky zvýrazňují nedůležité informace.

* Nesrozumitelný jazyk
V životopisech používají fráze a nedokážou přesně vystihnout a vykreslit dovednosti, šifrují informace do své odborné mluvy.
*Únavné prezentace
Šéfové se nabízejí v nudných několikastránkových esejích, kde nerespektují hierarchii informací.

Tam jsou však překvapení, jak bývalí šéfové sami zpracovávají životopisy. Ukazuje se totiž, že stejně jako naprostí nováčci na trhu práce, nevědí, jak mají životopis psát a strukturovat.

"Jenom přidávají další kolonky bez umazávání těch starých, je to dlouhé a nudné, neumí stručně vypíchnout důležité věci a udělat krátký sumář svých dovedností," říká Ján Dolejš, řídící partner headhunterské společnosti PP Partners Prague. Někteří navíc nesepisují svoje pracovní zkušenosti chronologicky, ale jak si na ně vzpomenou.

Seznam zářezů
Z životopisů se tak místo jasné prezentace manažera v několika bodech stává dlouhý seznam zářezů z různých firem s úřednicky strojovým popisem činnosti. Podle Dolejše se manažeři také rádi uchylují i ke zkratkám a výrazům, které používají jenom lidi z jejich branže a vlastně tak své životopisy zašifrovávají, což jde přímo proti jejich účelu.

Jak na to?

Manažeři se chovají naprosto neprofesionálně i při výběru vhodné fotografie, která životopis doplňuje. "Fotka pomůže lépe si zapamatovat kandidáta, na druhou stranu nesprávně zvolená může i někoho odradit," říká Marek Huml, partner headhunterské společnosti Stanton Chase.

Hlavně bez fotek ze soukromí 
Naráží přitom na fakt, že někteří kandidáti na manažerské pozice dělají naprosto školácké chyby a posílají fotky ze soukromých událostí. Lovci manažerů navíc narážejí na to, že někteří šéfové bez práce nejsou ani schopni jasně popsat své předchozí pracovní zkušenosti.

"Píšou obecně a nedávají představu o zodpovědnosti, kterou měli," tvrdí Dolejš. Manažeři se totiž uchylují k frázím. Místo toho, aby napsali, že vedli tým deseti či padesáti lidí v několika úrovních, napíšou, že vedli "tým podřízených". Nebo napíší, že měli "zodpovědnost za prodej v ČR" na místo toho, aby jasněji rozepsali, že vedli prodej v objemu 10 miliard korun ročně a za rok 2009 se jim podařilo splnit cíl na 110 procent.

Čtěte také:

Problémy mají i s grafickou podobou životopisu. Namísto toho, aby zvýraznili svoje jméno, dokážou velice úhledně a s náležitým prostorem zvýraznit, že jde o "životopis" či "Curriculum Vitae". V tomto ohledu nehledají ani poučení mezi bezpočtem šablon, které jsou volně k stažení na internetu, případně používají právě ty graficky špatné.

Neposílejte CV všem - snižujete svou cenu
Jak upozorňuje Marek Huml, manažeři navíc snižují svoji cenu tím, že životopisy rozesílají všem. "Od určité pozice devalvují svoji hodnotu, když posílají na všechny strany životopisy," tvrdí Huml. Například podle něj není vhodné manažerský životopis zveřejňovat na pracovních portálech nebo ho rozesílat velkému počtu pracovních agentur.

Headhunteři upozorňují, že doba pro nábor nových manažerů není příznivá a každý detail může hrát zásadní roli v otázce profesní kariéry.

Autor: