3. března 2010 12:59 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Servisy zaplnila auta poškozená z
vytlučených silnic, pojišťovny platí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Díra v silnici - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Díra v silnici - ilustrační foto. | foto:  František Vlček, Lidové noviny
PRAHA "Jedna díra, druhá díra, vyhnu se i třetí, ale do čtvrté už zapadnu." Právě takové zkušenosti má s českými silnicemi po zimě stále více motoristů. Výsledkem toho je narůst škod, které řidiči uplatňují u pojišťoven. Vyplývá to z vyjádření zástupců pojistných domů.

"Během posledních dvou týdnů jsme zaznamenali několik desítek pojistných událostí, které byly způsobené v důsledku výmolů a výtluků na silnicích. V porovnání s ročním průměrem je nárůst uvedených škod zhruba 30 procent," uvedl například Jiří Cívka, tiskový mluvčí pojišťovny Generali.

Podobné hlasy je možné slyšet z většiny pojišťoven. Stav silnic po zimě je na mnoha místech republiky katastrofální a vyhnout se všem dírám a výmolům je prakticky nemožné. "Každoročně v zimním období evidujeme několik stovek případů, kdy důvodem poškození automobilu je díra nebo výtluk ve vozovce. Po letošní zimě vzhledem k situaci a stavu vozovek ale očekáváme, že množství takových událostí stoupne minimálně o deset procent," uvedl také Marek Vích, mluvčí pojišťovny Kooperativa. "Nejvíce škod bude hlášeno právě v tomto měsíci."

Havarijní nebo pojištění odpovědnosti za škodu
Motoristé, kteří si vinou děravé vozovky poškodili auto, mají možnost v případě větších škod využít plnění ze dvou pojistek. Jako první se nabízí havarijní pojištění, kde si pojištěný může celou záležitost vyřídit sám.

Je to současně i nejrychlejší cesta, jak získat od pojišťovny část peněz potřebných na opravu vozidla. Majitelé vozů ale musejí počítat s tím, že vždy budou muset uhradit finanční spoluúčast. Navíc uplatnění škody se jim může promítnout do ceny pojistky v dalším roce.

"Druhou možností je domáhat se plnění od správce komunikace. Ten může mít sjednanou odpovědnostní pojistku. Je ale třeba mít na paměti, že odpovědnost vlastníka pozemní komunikace za škody je značně zúžena. Například odpovědnost za běžné škody je zákonem vyloučena," upozornila Renata Svobodová, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny. Stěžejní podmínkou pro uplatnění nároku na náhradu škody je podle ní nepředvídatelnost závady ve sjízdnosti silnice.

"Například vlastník vozidla nemůže uplatnit nárok na náhradu škody v případě rozbité silnice, kdy chvíli kličkuje mezi výtluky, až mu to jednou nevyjde a vozidlo poškodí. Zde se přitom nejednalo o nepředvídatelnou závadu ve sjízdnosti. Silnice byla totiž zničená v delším úseku, proto měl motorista výrazně zpomalit již při prvním výmolu, aby do dalšího nevjel," vysvětlila Svobodová.

Velmi zjednodušeně mohou řidiči s úspěchem nárokovat náhradu škody jen v případě, kdy správce komunikace něco zanedbá. Příkladem může být odkrytá kanalizace, neoznačené frézování či právě zmiňované výtluky po zimě.

"Ale i tyto případy jsou hodně problematické, protože poškozený musí prokázat, že k nehodě opravdu došlo na daném místě," upozornil Vích.

Servisy si nestěžují
Výsledkem toho je, že většina řidičů, pokud vůbec u pojišťovny uplatňuje škodu, využije havarijní pojistku. Pokud motorista toto pojištění sjednané nemá, má smůlu a opravu vozidla musí zaplatit sám.

"Takových motoristů je přitom celá řada. A to se netýká jen případů, kdy majitel auta nemá havarijní pojištění. U mnoha menších škod ani nemá smysl využít tohoto pojištění kvůli spoluúčasti klienta," uvedl Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny. "Například na velmi časté poškození kola či kol se havarijní pojistka vůbec nevztahuje," dodal Bálek.

Tisíce menších škod se tak do statistik pojišťoven vůbec nedostanou. Lepší obrázek o současném stavu silnic a častých škodách na vozidlech tak mohou poskytnout zejména autoservisy. A ty si nyní na nedostatek práce rozhodně stěžovat nemohou.'

"Pro nejbližší dny máme zcela plno. Máme nyní celou řadu zakázek na opravách poškozených vozidel kvůli špatným silnicím," přiznal servisní technik ze společnosti Emil Frey v Praze, autorizovaného prodejce vozů značky Kia, Toyota, Subaru a dalších.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz