Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Sever Čech propojí s Německem komfortní a rychlé vlaky

Ekonomika

  13:10
LIBEREC - Nízkopodlažní vlaky umožňující rychlou a pohodlnou dopravu zavede od příštího prosince společnost Vogtlandbahn ze skupiny Arriva, která vyhrála veřejnou soutěž na zajištění dopravy na trati z Liberce přes německou Žitavu do Varnsdorfu a Rybniště v Ústeckém kraji.

Do Saské Žitavy budou jezdit nízkopodlažní soupravy Siemens Desiro

Po dobu deseti let tam bude jezdit prakticky jako jediný dopravce, výjimkou jsou rychlíky z Drážďan do Liberce. Přeshraniční česko-německý projekt je v rámci Česka pilotní, řekl dnes u příležitosti podpisu smlouvy s dopravcem liberecký hejtman Stanislav Eichler (ČSSD).

Na zhruba 60 kilometrů dlouhé trati jezdí v současné době České dráhy, Railtrans a také Deutsche Bahn. "Jediný dopravce tam zvýší možnosti cestování a umožní zavedení pravidelného hodinového taktu, což dosud nebylo možné," řekl ČTK Petr Prokeš ze společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

Rychlost brzdí Poláci
Vlaky navíc budou stavět na každé zastávce. České vlaky totiž zatím Německem jen projíždějí, cestující mají možnost vystoupit jen v Žitavě a pak až na českém území.

Moderní vlaky mohou jezdit až stokilometrovou rychlostí. "Zatím je zpomaluje zanedbaný úsek trati na polském území, to by měl ale změnit společný projekt modernizace, který připravujeme v rámci přeshraniční spolupráce," řekl Prokeš.

Za přispění evropských fondů by se podle něho měla celá 60 kilometrová trať modernizovat, a to včetně zabezpečení přejezdů. Až bude investice za stovky milionů korun dokončena, umožní to zkrátit cestu z Liberce do Žitavy ze současných 40 minut na půl hodiny.

Podle představitele budyšínského okresu Michaela Hariga se díky společnému dopravci otevřou větší možnosti rozvoje spolupráce všech tří regionů. "V minulosti Horní Lužice a severní Čechy žily především z výměny a v tom můžeme nyní pokračovat," řekl dnes v Liberci Harig.

Podmínkou úzké spolupráce je podle něj fungující a kvalitní veřejná doprava, kterou teď regiony získají. Navíc věří, že moderní klimatizované vlaky také přilákají na železnici více cestujících.

České dráhy neměly zájem
Veřejnou soutěž na zajištění dopravy na trati vypsaly společně Liberecký a Ústecký kraj a německý dopravního svaz ZVON. Do soutěže se přihlásily čtyři firmy, pouze Vogtlandbahn však nakonec předložil nabídku. České dráhy se do soutěže vůbec nepřihlásily. Vítěz najezdí na trati ročně 698.000 kilometrů, z toho 45 procent na území Libereckého kraje.

Náklady dopravce na takzvaný vlakokilometr jsou stanoveny na 114 korun, po odečtení tržeb zaplatí zbytek kraje a ZVON. "V Libereckém kraji od července funguje integrovaný systém dopravy, takže si zatím netroufám odhadnout, kolik bude zakázka kraj stát," řekla vedoucí libereckého odboru dopravy Stanislava Jakešová.

Podle hejtmana ale není cena rozhodující, výrazně se totiž zvýší komfort cestování. Se stejným cílem vypsal Liberecký kraj v závěru roku soutěž na Jizerskohorskou dráhu, která představuje 35 procent železniční dopravy v regionu.

O vítězi by se mělo rozhodnout v září, nejlepší nabídku ale daly České dráhy. Žádné další tendry kraj nechystá. Naopak zastupitelé v úterý schválili záměr prodloužit smlouvu s Českými drahami na nevysoutěžených tratích až do roku 2019.

Autor: