Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Seznam: Které e-shopy nejvíce podvádějí?

Ekonomika

  18:00
PRAHA - UVNITŘ SEZNAM Stále více lidí využívá internetové obchody jako pohodlnější, rychlejší a mnohdy i levnější způsob nakupování. Respektují ale e-shopy práva spotřebitelů ? Z kontrol České obchodní inspekce, které probíhaly v první polovině letošního roku, vyplynulo, že nepoctivých obchodníků je více než těch, kteří své povinnosti dodržují. Podívejte se na seznam e-shopů, kterým inspekce udělila nejvyšší pokuty.
Nakupování po internetu, ilustrační foto

Nakupování po internetu, ilustrační foto foto: Shutterstock

Kontroly České obchodní inspekce (ČOI) potvrdily, že přes 80 procent  e-shopů zřejmě těží z anonymity internetového prostředí a dopouští se někdy menších, jindy větších podvodů. Inspektoři zkontrolovali 567 internetových obchodů, porušení jedné či více povinností zjistili ve 460 případech.

Kontroly e-shopů

Monitorování vývoje elektronického obchodování prostřednictvím internetu a jeho následné kontroly probíhají celoročně. Jejich cílem je eliminovat nežádoucí jednání obchodníků, kteří jím poškozují práva a zájmy spotřebitelů.

Poslední kontrolní akce e-shopů proběhla v období od 1. 1. do 30. 6. 2012, kdy inspekce provedla celkem 567 kontrol zaměřených na nabídku a prodej zboží a služeb na internetu.

Inspektoři se zaměřovali především na plnění povinností, které prodávajícím ukládá zákon o ochraně spotřebitele.

Za zjištěná porušení zákona udělila inspekce v prvním pololetí 408 pokut v  celkové hodnotě 1,3 milionu korun. Další případy jsou dosud v šetření nebo uložené pokuty ještě nenabyly právní moci. Podívejte se na přehled e-shopů, které dostaly pokutu vyšší než 20 tisíc korun, a některé i opakovaně.

E-shopy, které dostaly pokutu vyšší než 20 tisíc korun:

  • Zdeněk MYSLÍK - ALFASOFT: 60 000 Kč (4 pokuty)
  • I.T.C. CZ s.r.o.: 55 000 Kč (2 pokuty)
  • Viera MRKVIČKOVÁ: 50 000 Kč (3 pokuty)
  • Michal Adamiec: 40 000 Kč (2 pokuty)
  • LAGOON LS s.r.o.: 30 000 Kč
  • Grafnet s.r.o.: 30 000 Kč
  • Gabriela Klementová: Gabriela Klementová
  • Aleš Krejčík: 27 500 Kč (3 pokuty)
  • Michal Král: 25 000 Kč
  • České telefony s.r.o.: 25 000 Kč
  • Centrum čistící techniky s.r.o.: Centrum čistící techniky s.r.o.
  • EUROKING. CZ, s r.o.: 22 000 Kč (2 pokuty)
  • Kamil Bartonec: 22 000 Kč (4 pokuty)
  • MS Financial Basement s.r.o.: 20 000 Kč (2 pokuty)
  • ELEKTROMEDIA s.r.o.: 20 000 Kč (2 pokuty)
  • Gigatel s.r.o.: 20 000 Kč
  • GSM TELEFONY s.r.o./EDGE CZ s.r.o.: 20 000 Kč
  • Escape6 s.r.o.: 20 000 Kč
  • NetComp spol. s r.o.: 20 000 Kč
  • Robert Vacek, BOB: 20 000 Kč
  • SMART-VAC s.r.o.: 20 000 Kč
  • ETERNITY GROUP s.r.o.: 20 000 Kč
  • Jana Kopalová: 20 000 Kč

Opakovaná zjištění různých porušení s pokutami do 20 tisíc Kč:

  • Aukro s.r.o./Allegro Group CZ s.r.o.: 15 000 Kč (2 pokuty)
  • ITEK s.r.o.: 15 000 Kč (2 pokuty)
  • Petr Jiráček: 15 000 Kč (2 pokuty)
  • TETRO PLUS s.r.o.: 14 000 Kč (3 pokuty)
  • Max mobil s.r.o.: 14 000 Kč (3 pokuty)
  • Mader s.r.o.: 12 000 Kč (5 pokut)

Zdroj: ČOI

Nejvíce pochybení odhalila inspekce v Královéhradeckém a Pardubickém kraji, kde byla pochybení nalezena u 97,7 % případů. Nejlépe z kontrol naopak vyšel Plzeňský a Karlovarský kraj, nesplněné povinnosti tu inspektoři zjistili v 56,3 % případů.

Přehled výsledků kontrol v krajích
Inspektorátpočet kontrolse zjištěnímzjištění v %
Středočeský a Praha1007979 %
Jihočeský a Vysočina695681,2 %
Plzeňský a Karlovarský643656,3 %
Ústecký a Liberecký403382,5 %
Královéhradecký a Pardubický43 42 97,7 %
Jihomoravský a Zlínský134 10880,6 %
Moravskoslezský a Olomoucký117 10690,6 %
Celkem56746081,1 %

Zdroj: ČOI

Klamavé údaje a nedodržení podmínek reklamace

V polovině zjištěných pochybení použili prodávající nekalé klamavé obchodní praktiky. Ve většině případů neposkytli zákonem stanovené informace nebo poskytovali neúplné či zavádějící údaje. Druhým nejvíce porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byla povinnost prodávajícího řádně informovat spotřebitele o podmínkách reklamace. Dalším často zjišťovaným nedostatkem při obchodování na internetu bylo porušování povinností při přijetí a vyřízení reklamace, včetně nerespektování lhůty k jejímu vyřízení.

Před nákupem si serióznost e-shopu ověřte, varuje ČOI

Česká obchodní inspekce doporučuje spotřebitelům, aby před nákupem v e-shopu ověřovali jeho serióznost a pravdivost informací o samotném prodejci, aby neposkytovali při uzavírání kupní smlouvy citlivé informace o svých poměrech ani nedávali přístup ke svým kreditním kartám. Informace o nákupech v e-shopech se sídlem mimo české území a jejich rizicích najdou na webových stránkách Evropského spotřebitelského centra http://www.evropskyspotrebitel.cz/.

"Vysoké procento zjištěných porušení právních předpisů není objektivním měřítkem stavu elektronického obchodování v České republice, ale výsledkem pravidelného monitoringu nabídky zboží a služeb na internetu, který provádějí jednotlivé inspektoráty a skutečnosti, že kontroly jsou prováděny cíleně v rizikových obchodech, u kterých lze předpokládat, že při své činnosti nedodržují obecně závazné právní předpisy," upozorňuje Jana Jelínková z ČOI. Inspekci pomáhají v dozoru nad trhem i různé podněty a dotazy od spotřebitelů.

 

Autor: