22. března 2010 12:06 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Shell už v Česku téměř nevyužívá
ropovod Družba, IKL je levnější

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Ropovod Družba. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ropovod Družba. | foto: ECKEHARD SCHULZ ČTK
PRAHA Společnost Shell téměř přestala využívat ropovod Družba pro přepravu ropy do České republiky. Společnost letos Družbou nepřepravila téměř žádnou ropu a také ruskou sirnatou ropu transportuje trajekty do italského přístavu a odtud ropovody TAL a IKL do české rafinerie.

Napsal dnes server Euro.cz."Je pravda, že i většinu ruské ropy přepravujeme ropovodem IKL, a nikoli ropovodem Družba. Důvody pro to jsou čistě ekonomické," potvrdil Euru ředitel vnějších vztahů české pobočky společnosti Shell Petr Šindler.

Družba

Ropovodem Družba se přepravuje ropa z východní Evropy, nejčastěji ruská sirnatá ropa. Ropovodem TAL proudí ropa z Kaspické oblasti, Blízkého východu a severní Afriky do německého Ingolstadtu, kde na něj navazuje ropovod IKL.

Zdánlivě logické zdůvodnění je ale překvapivé, protože ruská ropa dodaná ropovodem Družba byla standardně vždy o pár dolarů na barel lacinější než ostatní alternativy.

Společnost Unipetrol, která společně se Shellem využívá služeb kralupské a litvínovské rafinerie, čerpá ruskou ropu stále z ropovodu Družba, píše server.

"Pokud jde o dodávky pro Unipetrol, nezaznamenali jsme oproti minulému roku žádné výraznější změny," řekla Euru tisková mluvčí Unipetrolu Blanka Růžičková.

Shell Czech Republic je součástí nizozemsko-britského ropného gigantu Royal Dutch Shell. Společnost vlastní v České rafinérské 16,3 procenta akcií.

Podle dřívějších informací Hospodářských novin má zájem o koupi tohoto podílu státem ovládaný provozovatel české části ropovodů Družba a Ingolstadt, společnost MERO.

Podle HN nabídlo MERO Shellu za tento podíl 125 milionů dolarů (zhruba 2,35 miliardy Kč). Shell ale nikdy prodej svého podílu v českých rafinériích - v Kralupech a Litvínově - neoznámil a dlouhodobě se k němu odmítá jakkoli vyjadřovat. Že jednání ale vede, potvrdilo už před časem právě MERO a i další vážný zájemce - Unipetrol se svým mateřským polským koncernem PKN Orlen.

ČTK




Najdete na Lidovky.cz