19. května 2011 15:31 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Šikana? Rakušané zabavili
při testech lokomotivu Škoda

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
Lokomotiva Škoda 109E | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva Škoda 109E | foto: Škoda Transportation
PLZEŇ Rakouské úřady zabavily ve středu na žádost konkurenčního Bombardieru, škodováckou lokomotivu při homologačních testech. Firma chce od rakouských úřadů záruky, že se k lokomotivě nedostane žádný jiný výrobce.

Škoda Transportation bude protestovat u Evropské komise proti postupu německo-kanadského uskupení Bombardier, řekl mediální zástupce plzeňského podniku Roman Binder.

"Škoda letos finalizuje homologaci technicky jedinečné třísystémové lokomotivy 109E, která se díky plánovanému získání osvědčení operability v řadě evropských zemí může stát vážným konkurentem více západních výrobců, mimo jiné i pro firmu Bombardier. Ta ačkoli srovnatelnou lokomotivu nedodává, napadá Škodovku z neoprávněného užití know-how. Proto přišla s velmi nekonvenčním řešením," uvedl.

Čtěte také:

Škoda se s Bombardierem v Rakousku soudí. Ve sporu jde podle Bindera o jednotky milionů korun, což je zlomek hodnoty lokomotivy. Škoda podávala v roce 2002 přihlášku do tendru na lokomotivy pro České dráhy (ČD), které měly být vyrobené podle licence Bombardieru.

Soutěž byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže ČD se už Škoda hlásila samostatně s vlastním výrobkem. Po kanadském výrobci požadovala vrácení části peněz za licenci, která nebyla naplněna. Bombardier ale podle Bindera žádá úhradu více než dvojnásobku za vypovězení smlouvy. Rakouské soudy dosud nerozhodly.


Právníci Bombardieru požádali vídeňský soud o vydání předběžného opatření na zadržení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch.


Škoda 109E

Lokomotiva Škoda 109 na letošním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně

Třísystémová lokomotiva ŠKODA 109E je určena pro provoz na tratích v ČR, Německu, Rakousku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku.

Umožňuje plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy, a to se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, stejnosměrným napětím 3 kV nebo 15 kV/16,7 Hz, který používají v Německu a Rakousku.

Lokomotivu připravovali vývojáři, technici a výzkumníci 3,5 roku.

Podle Škodovky jde o "šikanózní krok, který má zpomalit uvedení lokomotivy na trh, protože je nemožné předpokládat, že by Škoda nedostála případným závazkům, které by vzešly ze soudního sporu".

"Vídeňský soud dal právníkům Bombardieru do ruky rozhodnutí, díky němuž si sami dvěma exekutory vynutili odstavení lokomotivy při úspěšném testování na rakouských kolejích," dodal Binder. Právníci Škodovky jsou na cestě do Vídně, kde chtějí verdikt soudu zvrátit.

Testování se chýlilo ke konci
Lokomotiva je ve finálním stadiu zkoušek podle norem TSI a rakouských národních předpisů nutných pro uvedení do běžného provozu v Rakousku, Německu, ČR, Slovensku, Polsku a Maďarsku. Přerušení homologačních testů v Rakousku může odsunout její nasazení do provozu a ohrozit účast Škody v řadě připravovaných zahraničních tendrů.

"Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají německé dráhy. Před týdnem u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit," dodal předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation Tomáš Krsek.

Konkurenční boj
Škoda Transportation podnikne všechny právní kroky k tomu, aby jí byla lokomotiva co nejdříve vrácena, a zváží podání stížnosti u Evropské komise na postup Bombardieru, který pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit konkurenta.

Čtěte také:

Zároveň chce od rakouských úřadů záruky, že se k lokomotivě nedostane žádný jiný výrobce. "Obáváme se, aby se několikaletý výsledek práce týmu stovek českých techniků nedostal do rukou některého z našich největších konkurentů," řekl Krsek.

"Stodevítka" splňuje podle něj jako jediný vysokorychlostní stroj nejvyšší standardy TSI pro provoz v Evropě. Je zcela nepřijatelné, aby se k ní některý konkurent mohl dostat ještě předtím, než ji uvedeme na trh, dodal.

Lidovky.cz, ČTK
  • 12Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.