Oproti jiným značkám – třeba mateřskému Volkswagenu – si Škoda Auto žije v Rusku překvapivě nad poměry. V září na tamním trhu prodala 7 300 aut, což je o pět procent míň než loni. Jenže i tato ztráta je pro českou automobilku vlastně výhrou.
Svůj podíl na ruském trhu posílila na 4,3 procenta, což je téměř o procento víc než loni. Pro srovnání: ruské prodeje aut se v září meziročně propadly o dvacet procent.
„Statistiky jsou zkreslené tím, že Škoda nedávno uvedla na trh nové modely. Její prodeje v Rusku táhne hlavně nová Octavia. Myslím si, že firma dlouhodobě nevydrží jít proti trendu ruského trhu,“ říká k úspěchu Škody analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.
PSALI JSME: |
Rusové nakupují auta míň zejména kvůli dopadům západních sankcí na jejich ekonomiku. Ta se projevuje mimo jiné oslabeným rublem.
„Nová auta jsou tak pro Rusy dražší. Platí to i pro vozy vyráběné světovými automobilkami přímo v Rusku, protože řada dílů se dováží ze zahraničí,“ vysvětluje analytik Šimara.
Pro mladoboleslavskou Škodu Auto je Rusko třetím nejdůležitějším trhem na světě. I proto tam auta přímo vyrábí – linky má ve městech Kaluga a Nižnij Novgorod. I to může hrát při volbě ruských zákazníků určitou roli.
“Rusové dávají v této vypjaté době přednost nákupu zboží vyrobeného v jejich zemi a možná Škodu vnímají jako aspoň částečně ruský výrobek,” míní hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
I samotní zástupci automobilky ale pragmaticky připouštějí, že za úspěchy stojí především omlazená modelová nabídka. Škoda Auto loni uvedla do prodeje třetí generaci Octavie a přepracované modely Superb a Yeti. Letos na jaře jsme pak přidala Rapid.
Jednoznačně největší úspěch má nejnovější Škoda Octavia.
„V Rusku se vyrábí od loňského roku v Nižném Novgorodu. Na tamním trhu je to pro nás klíčový model. Za prvních devět měsíců letošního roku tvořily prodeje Octavie zhruba 40 procent,“ vypočítává Tomáš Kubík z tiskového oddělení Škody.