Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Škoda konečně naplno odhalí své největší auto. Na Kodiaqa je zvědavý celý svět

Ekonomika

  6:00
MLADÁ BOLESLAV - Každý nový model od Škody Auto česká veřejnost netrpělivě vyhlíží. V případě SUV Kodiaq jsou očekávání vysoká. Na novinku, kterou firma odhalí ve čtvrtek večer v Berlíně, jsou navíc velmi zvědaví i v zahraničí. A to i přesto, že díky postupně vypouštěným upoutávkám zůstává tajemství kolem Kodiaqu jen málo.

Nová Škoda Kodiaq střídá maskování. foto: Škoda Auto

Pro českou automobilku bude Kodiaq nesmírně významný. Ne proto, že půjde nejspíš o její nejdražší model, ceny budou startovat odhadem na úrovni Superbu. Jde spíš o to, že na velké praktické SUV od Škody se těší zákazníci doslova po celém světě.

Po menším Yetim jde teprve o druhé SUV mladoboleslavské značky. Představuje však zásadní ofenzivu v této aktuálně nejrychleji rostoucí části automobilového trhu. Jen v Evropě se těchto vozů prodá ročně přes dva miliony – jde o nejžádanější kategorii na starém kontinentu.

Proč je Škodovka všude? Ostatní výrobci nejsou rodinné stříbro, tvrdí expert

Kodiaq je zároveň příslibem expanze Škody Auto na další zahraniční trhy. Kampaň k vozu firma startovala v Kanadě.

Mimochodem, po celém světě se za rok prodá přes dvanáct milionů rádoby terénních vozů. Znamením nové éry je Kodiaq ještě z dalšího pohledu – je to první vůz, který veřejnosti představí nový šéf automobilky Bernhard Maier. A ten mimochodem před časem slíbil, že Kodiaq dorazí i jako plug-in hybrid.

Kodiaq bude 4,7 metru dlouhý a posádce nabídne opravdu královský prostor. Hodně může napovědět už dnešní VW Tiguan, z jehož techniky model vychází. Kodiaq je ovšem delší, má i delší rozvor. Ani v Tiguanu se rozhodně posádka necítí stísněně, české SUV však bude k cestujícím ještě velkorysejší.

Detaily nového SUV Kodiaq od Škody Auto.
Detaily nového SUV Kodiaq od Škody Auto.

Nabídkou místa v některých ohledech předčí podobně velké kombíky, což nebývá pro mohutně stavěná SUV obvyklé. Za to Kodiaq vděčí univerzální koncernové platformě MQB, která vznikla i s ohledem na modely se zvýšeným podvozkem.

OBR Z BOLESLAVI

  • Výroba Kodiaqu odstartuje 10. října, ale čeští zákazníci si budou muset na své první kousky počkat až na začátek roku 2017.
  • Co se motorizací týče, k dispozici budou čtyřválce 1.4 TSI, 2.0 TSI a 2.0 TDI, které známe z ostatních koncernových vozů.
  • Výkonové spektrum bude z počátku sahat od 92 po 140 kW.

Množství prostoru uvnitř dobře ilustrují už zveřejněné údaje o velikosti zavazadlového prostoru. Základní pětimístné provedení pojme až 720 litrů zavazadel, sedmimístná varianta (první v novodobé historii značky) se sklopenou zadní řadou sedadel naloží 630 litrů.

Jen při obsazení sedmi pasažéry se budou muset zavazadla trochu uskromnit, zbývá pro ně 270 litrů. Sedm míst bude opravdovou konkurenční výhodou, moc vozů dané třídy sedm sedadel nemá.

Veškerý prostor opravdu půjde využít, ložná plocha dovolí převézt předměty až 2,9 metru a užitečná hmotnost auta se pohybuje okolo 700 kilogramů. V obsazení dvěma cestujícími a sklopenými všemi sedadly za nimi pak Kodiaq v kterékoli verzi uveze přes dva metry krychlové nákladu.

Novinka, která se bude vyrábět v závodě v Kvasinách, si tak trochu vytvoří samostatnou kategorii. Technika i zařazení modelu sice odpovídá kompaktní třídě, ale velikostí a vnitřním prostorem bude Kodiaq konkurovat i o třídu větším modelům, jako je třeba koncernový Volkswagen Touareg.

Od nové škodovky se v blízko budoucnosti přiučí i sesterské SUV značky VW. Tiguan totiž dostane prodlouženou sedmimístnou variantu.