17. února 2016 19:53 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Škoda chce ČD odpustit 100 milionů z prohrané arbitráže. Berme to, radí Ťokův náměstek

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Lokomotiva Škoda 109E | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva Škoda 109E | foto: Škoda Transportation
PRAHA Po silných slovech o tunelu, trestním oznámení a žalobě se rýsuje možnost, že České dráhy ve sporu o zpožděnou dodávku lokomotiv Škodě Transportation ustoupí. Loni s ní prohrály arbitráž a podle verdiktu jí musí doplatit ještě 628 milionů. Plzeňská strojírna nabídla dopravci slevu 100 milionů a rozložení splátek. Předseda dozorčí rady ČD Milan Feranec smír doporučil.

Pokud by státní dopravce skutečně uzavřel dohodu o narovnání, šlo by o překvapivé rozhodnutí. České dráhy nejprve napadly výsledek mnohaletého sporu žalobou u soudu, na začátku roku se pak dokonce obrátily na policii, aby prošetřila, zda ve věci nedošlo k trestnému činu.

Nedávná jednání mezi šéfy Škody Transporation a státního dopravce ale podle informací serveru Lidovky.cz naznačila, že obě znesvářené strany můžou vykouknout ze zákopů. Největší dodavatel Českých drah předložil návrh smíru, který podmínil stažením výše zmíněné žaloby. Klíčovým detailem je nabídnutá sleva 100 milionů korun z inflačního navýšení kupní ceny (628 milionů korun bez DPH), které má dopravce ještě doplatit.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Spor mezi Škodou Transportation a Českými drahami byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH.Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Lokomotivy označované jako Zátopek stále nemají oprávnění jezdit v Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu lukrativní trase do Berlína a Hamburku.
  • ŠT žádala u arbitráže celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů s DPH) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčího soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun.
  • Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.
  • Dopravce už zaplatit dlužnou částku z kupní ceny (468 milionů), o plnění inflačního navýšení nerozhodl.

V arbitráži šlo o tři roky starý spor týkající se zpožděné dodávky lokomotiv řady 380, v němž obě strany požadovaly částky okolo miliardy korun. Škoda tvrdí, že předání zpozdila hlavně změna norem v roce 2008, kvůli níž firmu změnila vývoj stroje. ČD pak v roce 2011 neuhradily splátku 208 milionů – nechaly si je jako rezervu pro případ, že by jim Škoda nezaplatila penále za prodlení.

Předseda dozorčí rady ČD a zároveň náměstek ministra dopravy Milan Feranec nyní doporučil dohodu se Škodou Transporation uzavřít. Výsledek soudních sporů totiž vnímá jako velmi nejistý. Vyplývá to z pracovního materiálu, který popisuje současný stav jednání.

Šéf dozorčí rady Feranec podmiňuje smír tím, že jej odsouhlasí nezávislý právní posudek, který pro České dráhy vypracuje jiná advokátní kancelář než ta, která je zastupovala ve sporu u arbitrážního soudu (šlo o Weil, Gotshal & Manges – pozn. red.). Na dohodu musí kývnout i zástupci akcionáře, tedy státu.

„Proběhla asi tři jednání, padly nějaké návrhy řešení. Určitě je ale do médií nebudu komentovat. Jednání nejsou ukončena, nějakým způsobem si vyjasňujeme pozice,“ reagoval Milan Feranec na dotaz serveru Lidovky.cz.

Informačně střídmí byli také zástupci Škody Transporation i Českých drah. „Dokud není dosaženo finální dohody, nebudeme průběh jednání komentovat,“ sdělila mluvčí strojírny Lubomíra Černá. „Jednání ohledně řešení sporu se škodou Transportation jsou až do oficiálního rozhodnutí orgánů Českých drah interní záležitostí společnosti,“ podotkl mluvčí dopravce Radek Joklík.

České dráhy byly blízko smírného řešení se Škodou v červnu roku 2014. Představenstvo dopravce bylo připraveno dohodu přijmout, ale dozorčí rada v čele s Milanem Ferancem se tehdy postavila proti a vsadila na to, že České dráhy u arbitráže uspějí.

Tehdy se nabízela možnost zaplatit Škodě 250 milionů jako doplatek kupní ceny. Arbitrážní soud pak loni v listopadu přiznal firmě nárok celkem na 1,2 miliardy korun. Dohoda navrhovaná nyní Škodou Transportation počítá se slevou 100 milionů.

„Stav před dvěma lety je nesrovnatelný, byli jsme v jiné právní pozici. Tehdejší nabídku nám nepřišlo správné přijmout. Situace je nyní odlišná, hledáme jiná řešení než pokračování sporu,“ říká Feranec. Podle něj je možné v případě nedohody očekávat žalobu od Škody na platbu zbylých 628 milionů.

Lokomotiva 109 E
Lokomotiva 109 E
  • 7Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz