12. dubna 2016 10:30 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Škoda po 25 letech pohlcuje svoji matku VW. A nemá cejch, říká německý expert

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 80Diskuse
Škoda Favorit (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda Favorit (ilustrační foto). | foto: Reprofoto
MLADÁ BOLESLAV Když před 25 lety vstoupil německý koncern Volkswagen do mladoboleslavské automobilky Škoda, nikdo netušil, jakého úspěchu česká značka během několika málo let dosáhne. Automobily z bývalého východního bloku byly tehdy považovány za nespolehlivé „rezavé šunky“.

Státní automobilka Škoda byla začátkem devadesátých let ztrátová. Vyráběla méně než 200 tisíc vozů Favorit ročně a zaměstnávala asi 21 tisíc lidí. „Tohle my děláme se čtyřmi tisíci lidí,“ řekl tehdy k produktivitě českého podniku manažer jedné americké automobilové značky.

Dnes vyrábí Škoda více než milion aut ročně. A časy, kdy se snažila etablovat jako levná značka pro méně náročné zákazníky, jsou dávno pryč. Nyní je Škoda podle německého odborníka na automobilový průmysl Ferdinanda Dudenhöffera srovnatelná nejen se značkami jako je Ford nebo Opel, ale dokonce i s vlajkovou značkou mateřského koncernu VW.

„Dalo by se říct, že dcera Škoda pohlcuje svou matku,“ řekl Dudenhöffer agentuře DPA. „Skutečný Volkswagen, tedy čistá kvalita a dobrý poměr cena-výkon, to je Škoda,“ dodal Dudenhöff.

Československo bylo po pádu komunismu považováno za bránu ke slibnému automobilovému trhu ve střední a východní Evropě. Škoda přitom málem skončila nikoli v německých, ale ve francouzských rukou. O automobilku měl totiž začátkem 90. let zájem i francouzský Renault, který chtěl využít její levné pracovní síly k výrobě malých automobilů.

Tehdejší český premiér Petr Pithart v jednom z rozhovorů s DPA řekl, že výběr Volkswagenu byl vzhledem k antipatiím vůči Německu riskantním krokem, který označil za „politickou sebevraždu“.

Škoda Favorit
Škoda Favorit (ilustrační foto).

Něco takového je už dnes nepředstavitelné. Škoda se vypracovala v globální značku, jejímž největším trhem už není Česká republika, nýbrž Čína. Když letos v březnu čínský prezident Si Ťin-pching navštívil Prahu, bylo podepsáno mimo jiné memorandum o společných investicích automobilky Škoda Auto s čínským partnerem SAIC Motor.

Zaměření na rozvíjející se trhy, jako je Čína, Indie a Rusko, je podle Dudenhöffera naprosto správným krokem. „Tato značka má potenciál a byla by velká škoda jej nevyužít,“ řekl Dudenhöffer. Doporučil dokonce, aby Volkswagen po skandálu s falšováním testů emisí zvážil možnost uvedení automobilů Škoda na americký trh. „Škoda nemá v USA na rozdíl od značky VW vypálený cejch,“ upozornil.

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září obvinila Volkswagen, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc.

RENAULT, NEBO VW?

  • Před 25 lety, 16. dubna 1991, byla v Praze uzavřena dohoda o převodu peněz (620 milionů marek, tehdy více než 11 miliard korun) firmy Volkswagen do nové československo-německé akciové společnosti, čímž prakticky začala fungovat nynější Škoda Auto.
  • Dohodě předcházelo vládní rozhodnutí z 9. prosince 1990 o prodeji české automobilky koncernu Volkswagen, ale také i dohoda s plzeňským koncernem Škoda o převodu vlastnických práv ochranné známky Škoda na automobilku, která získal právo užívat značku i symbol okřídleného šípu výhradně na osobní automobily a odvozené modifikace, součástky a příslušenství.
  • Vládní rozhodnutí o prodeji mladoboleslavské automobilky Volkswagenu významně ovlivnilo další vývoj českého automobilového průmyslu a v podstatě celé ekonomiky.
  • Vláda tehdy ve finále rozhodovala mezi nabídkami VW a francouzského Renaultu. Hlavní smlouvu o ustavení automobilové akciové společnosti Škoda podepsali představitelé české vlády a firem Škoda a Volkswagen 28. března 1991, kdy také prezident koncernu VW Carl Hahn potvrdil výši investic devět miliard marek do roku 2000.
  • Nyní je Škoda Auto tahounem českého exportu a dlouhodobě patří k nejvýkonnějším českým průmyslovým firmám.

ČTK
  • 80Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na Lidovky.cz