Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Jaké budou škodovky po Kabaňovi? Designér udělal z českého auta světové

Ekonomika

  6:00
MLADÁ BOLESLAV - Česká automobilka Škoda měla ve své novodobé historii, která je spojena s koncernem Volkswagen, vždy štěstí na špičkové designéry. ale teprve ten poslední, který právě odchází, značce naordinoval svébytný charakter, jenž sklízí všeobecnou chválu. Jozef Kabaň vyrostl v mladé Boleslavi v eso světové extratřídy, což potvrzuje i jeho nové angažmá u BMW.

Škoda Octavia před a po Jozefu Kabaňovi. foto: Lidové noviny

Mladoboleslavská automobilka je navzdory své pověsti cenově dostupné značky zajímavou kariérní zastávkou pro řadu špičkových designérů. Prvním šéfem designu pod VW byl Belgičan Dirk van Braeckel, který se poté od Škody přesunul k luxusní značce Bentley a dnes je jeho domovem Audi.

Braeckel navrhl první generace novodobých škodovek, Octavii, Fabii i Superb. Dalším esem v Mladé Boleslavi byl Thomas Ingenlath, který dnes sklízí ovace za nádherný skandinávský design vozů Volvo. Ten připravil třeba druhou generaci Octavie nebo hodně nezvyklý model Roomster. A také dal škodovkám jeden charakteristický prvek: zadní světlomety, do jejichž grafiky se schovává písmeno C.

Jozef Kabaň odchází ze Škodovky do BMW.

Po Ingenlathovi nastoupil na pozici šéfa designu Škody Auto Jens Manske. Jeho rukopis nese druhá generace Superbu nebo za svou praktičnost i vzhledovou originalitu oceňované první SUV značky Yeti. Manskeho pak po krátkých dvou letech v roce 2008 vystřídal v čele designového oddělení Škody slovenský talent Jozef Kabaň.

VYMAZANÝ KABAŇ

  • Pro Škodu Auto byl odchod šéfdesignéra velmi náhlý. Podle iDnes.cz z firmy zmizel „doslova ze dne na den“.
  • Firma následně podle serveru vymazala ze svých stránek Kabaňovy fotografie a ponechala na něm jen několik zmínek v textech.
  • V televizní reklamní kamapni na model Kodiaq však Kabaň zůstal.

Už tehdy, když před devíti lety do Škodovky nastupoval, nebyl Kabaň žádným začátečníkem, ale stále to byl mladý a talentovaný designér. Na špičkovou pozici se dostal i díky své píli – okolí o něm tvrdí, že je neuvěřitelně pracovitý a neustále by nejraději kreslil, přestože se musí ve své pozici více věnovat manažerským úkolům. Právě píle v kombinaci s kreativitou mu však přinesla úspěchy.

To potvrzuje i Petr Sieber, který na plzeňské univerzitě vychovává mladé designéry: „V českých a slovenských designérských školách se určitě pohybují mladí talentovaní lidé, kteří chtějí navrhovat automobily. To ale k úspěchu nestačí, i oni musejí k talentu přidat pracovitost a mít štěstí.“

Kabaň udivoval už jako mladík: když v polovině devadesátých let nastupoval na slavnou Royal College of Arts v Londýně, dostal v podstatě výjimku. Doposud totiž neměl ani dokončené bakalářské studium na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě, ale v Londýně se hlásil do magisterského programu. To by se mohlo zdát jako troufalost, jenže tomu tak nebylo. Kabaň tou dobou již nějakou dobu působil na stáži v koncernu VW, a ten jej hodně zaměstnával.

Jozef Kabaň končí ve Škodovce.
Škodovky designované Jozefem Kabaněm.

A na slavnou londýnskou školu mu to pomohlo, ostatně, na světě nenajdeme moc designérů, kteří ještě jako nedostudovaní připravovali auto do sériové výroby. Takže když v roce 1997 Kabaň získal titul Master of Arts v oboru designu vozidel, mohl slavit hned dvakrát. Krátce po zisku titulu totiž do výroby zamířil Seat Arosa (a později i dvojče VW Lupo), první Kabaněm kompletně navržený vůz.

To, že jako mladý talent dovedl skloubit studium i náročnou práci a ještě u toho zvládal další osobní rozvoj, mu nejspíš přihrálo i další šanci, která se neodmítá. V roce 1999 se totiž zapojil do přípravy úchvatného supersportu Bugatti Veyron, nejrychlejšího auta světa, které si dalo za cíl jako první sériový vůz překonat hranici 400 kilometrů v hodině.

Jak se rodí nová Škoda Kodiaq. Prvních 250 aut skončí ve šrotu

Kabaň musel svou práci hodně konzultovat s inženýry, především z oddělení aerodynamiky a chlazení vozu. Právě tady nejspíš Kabaň dopiloval svůj cit pro nezvyklé detaily, které mají zároveň nějaký praktický význam.

To je ostatně jedna z charakteristik Kabaňova stylu: ačkoli se snaží o maximálně lákavou estetiku, nepoužívá samoúčelné detaily, ale naopak spoustu funkčních prvků, které svým pojetím dovedou překvapit.

Někdy možná laik onu funkčnost na první pohled ani nemůže chápat, ale třeba originální tvary světlometů, které Kabaň škodovkám naordinoval, musejí zajistit nejen dobrou svítivost, ale také se starají o to, aby vůbec automobil vyhověl všem současným normám. Triky se zkosením světel tak pomáhají plnit některé legislativní požadavky. A nejen ty.

Vize a hra se světlem Jak sám Kabaň mnohokrát přiznal, velkou inspiraci pro jeho tvorbu představuje český křišťál. Právě jeho rozmanité tvary a hra se světlem mu učarovaly, a tak tyto prvky naordinoval i škodovkám.

Křišťálový efekt světlometů je jen jednou z estetických libůstek, které slovenský designér zavedl do sériové výroby. Většinu z nich si ovšem ještě předtím vyzkoušel na designových studiích, jež uchvacovaly světové autosalony.

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...