Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Škoda zrychlí a sníží počet dodavatelů

  12:35
BRNO - Zcela zásadně změní Škoda Auto své vztahy k dodavatelům. Mladoboleslavská firma chce do konce příštího roku snížit jejich počet ze současných 1300 na 400. Jako důvod uvádí fakt, že potřebuje zrychlit výrobu, což s velkým množstvím dodavatelů prý není možné. Nový logistický koncept se už osvědčil v indickém závodě.

Interiér je tradičně přehledný a působí kvalitním dojmem. foto: Foto Škoda Auto

Mluvčí automobilky Jaroslav Černý ale později tyto informace popřel. Vysvětlil, že automobilka chce pouze snížit počet koncových dodavatelů, aby firma dostávala od co nejmenšího počtu subjektů co nejvíce kompletů.

Podle Černého půjde o změny v dodavatelské síti, ale neznamená to, že některý ze současných dodavatelů od Škody Auto "odpadne". Někteří již pouze nebudou dodávat díly přímo do mladoboleslavského závodu. Kterých dodavatelů se změna dotkne, zatím podle Černého není známo.

Podle informací z Brna Škoda zavádí v českých závodech nový logistický koncept, který už se jí osvědčil v indickém závodě. Nedávno Škoda oznámila, že uvažuje o dovozu některých dílů z Asie.

Jana Volfová, která má v podniku na starosti logistiku, potvrdila, že počet asijských firem roste. Dodavatelů z Česka má firma asi pětinu z celkového množství. Nyní bude chtít počet dodavatelů celkově snížit, podíl českých se prý ale bude snažit zachovat.

Čeští dodavatelé se nebojí
Oslovení čeští dodavatelé nemají informace o tom, že by jejich zakázky byly nějak ohroženy. Například výrobce automobilových brzd Lucas Varity sice do Škodovky dodává, smlouvu má ale uzavřenou přímo s Volkswagen Group, která ročně odebírá miliony brzd, řekl personální ředitel Vladimír Zákoucký.

"Projekt je vázaný na technologie, které máme. Nemáme zprávy o tom, že by nám Škodovka chtěla zakázku vypovědět," řekl Kvido Štěpánek, ředitel firmy Isolit Bravo, která dodává součástky do sedaček.

Zhruba 75 procent dílů dodává firmě kolem 300 obchodních partnerů, 94 procent dílů má Škoda Auto od 1000 dodavatelů. Čím víc je ale dodavatelů, tím déle trvá i výroba, poznamenala Volfová.

Podle analytika společnosti Cyrrus Jana Procházky je logistika věčný problém automobilek. "Musí padat rozhodnutí, zda preferovat nižší cenu a zapojit do procesu více i menších dodavatelů, nebo se spolehnout jen na velké stabilní partnery. Pro menší české firmy, zejména ze sektoru plastů, to bude jistě velice nepříjemné, protože přijdou o velký business s dobře platící firmou, navíc se dá očekávat cenová preference závodů v Asii," dodal.

Připomněl, že v procesu kompletování aut se dost často stává, že z menších firem v ČR, které nestíhají výrobu vybraného dílu, létají vrtulníky se součástkami do německých montoven, jen aby se ani na chvilku nezastavila výroba.

Nový systém logistiky souvisí i s plánem Škody zvýšit postupně výrobu víc než na dvojnásobek současného stavu. Škoda, dcera německého Volkswagenu, v roce 2007 prodala 630.032 aut, letos plánuje prodeje zvýšit na 759.000 vozů, příští rok na 872.000 a v roce 2010 na 1,01 milionu.

Připravovaný logistický koncept počítá s tím, že každý montér dostane ke svému pracovišti balík s potřebnými díly. Zatímco doteď firma pracovala s velkými balíky, nyní je bude třídit v takzvaných supermarketech. Cílem je, aby měl dělník vše ideálně připraveno a při montáži se zbytečně nezdržoval, upřesnila Volfová. "Naši dodavatelé nám musí dodávat materiál tak, abychom to mohli dodávat bez dalších úprav přímo na linku," doplnil Jiří Cee z vedení firmy.

S novým systémem začíná Škoda například při výrobě Superb B6 v továrně v Kvasinách. Na stejné lince by se mohl montovat také vůz Yetti. Automobilka je největším tuzemským exportérem. Na celkovém vývozu se podílí 7,5 procenta. Loni vyvezla auta, náhradní díly a další komponenty včetně příslušenství za 184,9 miliardy Kč. Celkem loni továrna utržila 222 miliard korun, čistý zisk byl rekordních 15,98 miliardy korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!