Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Škodovka má strach, nelíbí se jí dohoda o volném obchodu s Koreou

Evropa

  14:54
BRUSEL - Automobilkám, včetně české Škoda Auto, se nelíbí případná dohoda o bezbariérovém obchodu mezi EU a Jižní Koreou. Smlouva, o níž diplomaté jednají již od května 2007, údajně zvýhodňuje korejské výrobce a mohla by poškodit evropský průmysl, především pak ten automobilový.

Korejská média už slaví vítězství jejich automobilek nad EU foto: AFP

"Pokud by byla schválena dohoda s Jižní Koreou v současné podobě, mohlo by to skutečně podstatně narušit konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu. Korejské automobilky by na trhu EU získaly výrazně výhodnější postavení, zatímco pro evropské výrobce vozů by přístup na jihokorejský trh zůstal i nadále velmi obtížný," řekl dnes ředitel vnějších vztahů Škoda Auto Radek Špicar.

Jeho stanovisko se přitom shoduje i se stanoviskem dalších evropských automobilek. Těm vadí především možnost, že by až polovina dílů a součástek pro korejské automobily byla z okolních levných zemí, především Číny, přičemž tyto výrobky by nepodléhaly žádnému clu při vývozu do Evropské unie.

V praxi by to znamenalo, že by se do unie mohly bezcelně dovážet čínské výrobky, ale unijní firmy by v Číně cla nadále platily. Jedna z korejských automobilek má přitom svůj závod i v Česku (Hyundai) a další na Slovensku (Kia).

Korejci mají vlastní pravidla
Evropské automobilky rovněž tvrdí, že jejich průmyslu dohoda žádné výhody nepřináší, mimo jiné proto, že Korejci by u evropských vozů nadále vyžadovali vlastní homologaci.

To znamená, že při vývozu automobilu z EU na korejský trh by ani nadále nestačily mezinárodní standardy pro osobní automobily a dovozci by i nadále museli splňovat specifické korejské požadavky, což dovoz automobilů údajně značně prodražuje.

Média už slaví
Dohoda se ovšem nelíbí nejen zástupcům průmyslu, ale i některým politikům, což se ukázalo i při úterním jednání v Evropském parlamentu ve Štrasburku.

"Jde o jasné zvýhodnění korejského dovozu na úkor evropského automobilového a textilního průmyslu s dopadem na nezaměstnanost v době krize. Je alarmující, že korejská media již oslavují vítězství jejich automobilového průmyslu a přitom tuto smlouvu nediskutovalo ani kolegium (Evropské) komise," řekla na adresu eurokomisařky pro obchod Catherine Ashtonové, která se smlouvu snažila hájit, česká europoslankyně Zuzana Roithová (KDU-ČSL).

Konečná dohoda na smlouvě mezi EU a Jižní Koreou nicméně stále není jistá.

Vyjednavači sice již několikrát v letošním roce hovořili o průlomu a uzavření dohody bylo všeobecně očekáváno v srpnu, od té doby se však situace výrazně nezměnila a na cestě ke kompromisu leží ještě celá řada problémů.

Autor: