9. července 2009 9:30 Lidovky.cz > Byznys > Auto - Aktuality

Slabým místem pro
ekologická auta je akumulátor

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 45Diskuse
ekologicky přátelské auto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ekologicky přátelské auto | foto: Shutterstock
PRAHA Podle mnoha výroků se může zdát, že elektrifikace automobilů je všelékem na globální oteplování. Situace ale není tak jednoduchá, jak by se mohlo z vyjádření některých politiků nebo zástupců automobilek zdát.
Elektrický pohon pro osobní vozy může mít rozmanité podoby. Z dnešního hlediska mají největší šanci na úspěch již vyráběné hybridní systémy, které kombinují spalovací motor s elektromotorem.

Toto spojení umožňuje využít přednosti obou druhů pohonu, potlačit jejich nedostatky a zpětně využívat k pohonu kinetickou energii vozidla, která u běžných vozů přichází během brzdění a zpomalování vniveč. Hybridní pohon vystačí s relativně malou sadou akumulátorů, která sice zvyšuje cenu vozidla, nikoli však zásadním způsobem.

Existuje několik druhů hybridních systémů a některé automobilky nyní pracují na hybridních vozech, které budou mít větší kapacitu akumulátorů s možností vnějšího dobíjení. S těmito vozy sice bude možné překonávat větší vzdálenosti pouze na elektřinu, budou však výrazně dražší.

Jakýmsi přechodem mezi hybridními vozy a čistými elektromobily jsou elektromotorem poháněné automobily, které mají na palubě středně velkou sadu akumulátorů pro každodenní jízdy po městě (dojezd cca 60 km) a pro cestování na delší vzdálenosti jsou vybaveny malým spalovacím motorem, který prostřednictvím generátoru vyrábí hnací elektřinu.

Výroba elektrické energie přímo na palubě vozidla probíhá také u vozidel s palivovými články, v nichž se stručně řečeno slučuje vodík s kyslíkem za vzniku vody a elektrického proudu. Na první pohled to tedy vypadá jako geniální ekologický pohon, skutečnost ovšem tak růžová není. Vodík je velmi nepraktickou látkou pro skladování a také se musí z něčeho vyrobit. Dnes se získává především z fosilních paliv

V současné době proto mnozí doufají v klasický elektromobil, který elektřinu pro svůj pohon získává zdlouhavě přímo z elektrické sítě. Stejně jako vždy, tak i zde jsou Achillovou patou akumulátory. Kromě jejich značných rozměrů a nemalé hmotnosti brání jejich většímu rozšíření malá kapacita, vysoké výrobní náklady, dlouhé dobíjení a problémy se zajištěním stálé výkonnosti za různých podmínek a během celé životnosti automobilu.
Navíc, výroba elektřiny není zcela ekologicky čistá. Bezpochyby ale je politicky stabilnější.
Pavel Olivík, motoristický novinář
  • 45Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz