21. prosince 2009 10:01 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Slamečka vymyslel, jak dokončit síť
dálnic. Chce prodat vlastní dluhopisy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Dálnice (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dálnice (ilustrační foto) | foto: Shutterstock
PRAHA Ministr dopravy Gustav Slamečka chce příští rok od základu změnit financování výstavby dálnic a dalších dopravních staveb. Vysychající evropské fondy by měly od roku 2011 nahrazovat výnosy z prodeje dluhopisů, které vydá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) či jemu příbuzná organizace.

Přípravu nového modelu financování dálnic označil Slamečka za svou hlavní prioritu pro období, které zbývá současné vládě. "V Polsku se to podařilo za půl roku, tak snad se to podaří i u nás. Změna si vyžádá například novelu zákona o fondu dopravy," řekl ministr. Fond totiž dnes žádné dluhopisy vydávat nemůže, peníze získává ze státního rozpočtu a evropských fondů.

Podle ministra není možné dlouhodobě udržet nynější způsob financování dopravních staveb. Ty se plánují na léta dopředu, ale o rozpočtu fondu ministerstvo dopravy, vláda a poslanci jednají každý rok. Příští rok fond rozdělí rekordních 96 miliard, což už se podle Slamečky zřejmě nebude opakovat. Téměř polovinu totiž dodá Evropská unie.

Výhodou dluhopisů SFDI prý bude, že se nepočítají do maastrichtských kritérií pro zadlužení státu. Doplňujícím zdrojem příjmů mají být projekty PPP, kdy dálnice platí soukromý investor.

Dluhopisy by se využily především v období, než se dokončí základní síť dálnic. Ta nyní čítá necelých 1200 kilometrů, dostavět zbývá přes 800 kilometrů. "Doufám, že potom přijde doba, kdy se bude do údržby dávat více peněz, než na novou výstavbu," řekl ministr. Dluhopisy podle něj využívají příslušné státní organizace v Rakousku, Polsku nebo na Slovensku.

ČTK




Najdete na Lidovky.cz