Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Slavný 24 hodin Le Mans utrpí ztrátu. Porsche ho vymění za elektrickou formuli

Ekonomika

  10:30
LE MANS - Automobilka Porsche oznámila, že se stáhne ze špičkové kategorie LMP1 celého seriálu World Endurance Series, jehož součástí je i legendární závod 24 hodin Le Mans. Porsche účast ukončí po letošní sezóně a namísto toho se nově přidá do seriálu Formula E, kde závodí čistě elektrické monoposty.

Německý pilot Nico Hulkenberg se svým vozem Porsche 919 při 24hodinovém závodě v Le Mans. foto: Reuters

Letošní nervy drásající a technickými potížemi provázený souboj Porsche a Toyoty v Le Mans byl na dlouhou dobu poslední.

Německá automobilka oznámila, že se z nejvyšší kategorie LMP1 po letošní sezóně stáhne, v seriálu vytrvalostních závodů se bude soustředit na účast se svým vozem kategorie GT – 911 RSR. Od roku 2019 pak bude Porsche závodit v seriálu Formula E.

Automobiloví ‚žoldáci‘. Závodní piloti jezdí, kde se dá, aby vydělali

Toyota a Porsche jsou jediné dva tovární týmy, které v LMP1 po loňském odchodu Audi zbyly, i Audi zamířilo do Formule E. Zatímco tedy elektrická formule získává jednu automobilku za druhou (míří tam i Mercedes, který opustí seriál DTM), špičková kategorie v Le Mans má problém.

Už letos se zástupci Toyoty i Porsche vyjadřovali v tom smyslu, že je potřeba do LMP1 přilákat více soupeřů, aby byly souboje dramatičtější. U Porsche se přitom dušovali, že účast v současné podobě se automobilce vyplácí, do motoristického sportu totiž firma investuje peníze z vývojového oddělení a vývoj sportovních vozů pomáhá i vývoji sériových aut. Pravidla v Le Mans jsou totiž nastavena tak, že dávají inženýrům velkou volnost, a přitom jsou tovární vozy LMP1 na trati velmi vyrovnané.

Michael Steiner

To umožňuje vyvíjet neustále nová řešení, která mohou být relevantní pro sériovou výrobu.

„Pravidla dávají dostatek prostoru pro dobré inženýrské nápady, což se nám velmi líbí. A zároveň se těmito pravidly podařilo docílit toho, že jsou si soupeři velmi blízko,“ říkal na autosalonu v Ženevě Michael Steiner, šéf vývoje Porsche.

Zároveň ovšem naznačoval, že účast automobilky v LMP1 není garantována: „Když spolu soupeří jen dva týmy, není to ta konkurence, kterou bychom rádi viděli. Lákat nové účastníky ale podle mě nelze třeba tlakem na snižování nákladů, protože tím by nejspíš náš sport utrpěl po stránce technologické. A pro nás jsou technologie velmi důležité. Kdyby se náklady škrtily příliš, mohlo by se stát, že LMP1 už nebude technologickou výzvou. Pak bychom mohli situaci přehodnotit, protože k tomu, abychom dokázali sportovní povahu našich aut, máme další příležitosti,“ popisoval situaci před začátkem letošní sezóny.

„Vstup do Formule E a úspěšné působení v ní jsou logickými důsledky vývoje našeho modelu Mission E. Formule E je pro nás atraktivní díky rostoucí svobodě v oblasti vývoje,“ říká Michael Steiner v aktuálním tiskovém prohlášení k účasti v seriálu elektrických formulí. Zajímavé je, že Porsche svůj LMP1 tým nezruší, jen se s ním prostě nebude účastnit závodů. To naznačuje, že Porsche vyvíjí určitý nátlak na Mezinárodní automobilovou federaci (FIA).

FIA, aktuální týmy i možní zájemci o účast v nejvyšší kategorii totiž už během letoška vedly intenzivní diskuse o tom, jak má LMP1 vypadat do budoucna. A zatímco Porsche bylo relativně spokojené se současnou podobou, zdá se, že aktuální vývoj jednání se vydal směrem, který se Porsche již nelíbí. „Neříkáme, kolik to stojí peněz, ale mohu vás ujistit, že se nám to v současnosti vyplatí,“ říkal Steiner k účasti v kategorii. Tato slova teď již očividně neplatí.

Porsche svým způsobem následuje obecný trend, ale zrovna ukončení účasti v LMP1, kde bylo v posledních letech nejvýraznějším hráčem (v Le Mans vyhrálo třikrát po sobě), je velká škoda a pro daný sport obrovská rána. Otázkou totiž zůstává, co bude s LMP1 coby nejvyspělejší laboratoří motosportu nadále. Oficiálně zatím z továrních týmů zůstává jen Toyota, ale její představitelé také naznačovali, že pokud nebudou mít s kým soupeřit, ani oni nezůstanou. Ostatně, Toyota už se rozhodovala před letošní sezónou, kdy odešlo Audi, zda vůbec má souboj jen dvou značek smysl.

Momentka z 85. ročník vytrvalostního závodu automobilů v Le Mans.
Hybridní Toyota TS050 (6, Toyota Gazoo Racing team) jezdců Mika Conwaye, Kamuie...

Na definitivní rozhodnutí Toyoty si budeme muset ještě počkat, ale zdá se, že technicky fascinující kategorie továrních vozů je na pokraji zhroucení. Je sice možné, že dosavadní jednání pomohla přilákat některou novou automobilku (o návrat má dlouhodobě zájem Peugeot), ale ta by nejspíš nemusela být hned konkurenceschopná.

Zároveň to naznačuje, že při jednáních zatím zvítězila cesta snižování nákladů, což byla jedna z podmínek Peugeotu pro jeho návrat a i Toyota se klonila k tomu, aby automobilky v Le Mans utrácely méně peněz. Zatímco japonská značka do Le Mans podle odhadů investovala asi sto milionů eur za sezónu, Porsche utratilo tamtéž zhruba dvojnásobek. Peugeot při jednáních údajně požadoval strop padesát milionů eur.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!
Rozdáváme hygienické pomůcky ZDARMA!

Hledáte udržitelnou a kvalitní hygienickou péči pro sebe i vaše miminko? Už dál nemusíte. Zapojte se do testování a vyzkoušejte produkty ECO by...