Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Slevové servery útočí na cestovky. Nikde jinde se netočí tolik peněz

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Na slevových serverech nakupují Češi už pět let. Po úvodním boomu však růst tohoto odvětví zpomaluje a počet fungujících portálů výrazně poklesl. Firmy si ale dokázaly najít lukrativní byznys. V cestování se na webu točí více peněz než v ostatních kategoriích dohromady. Firmy v něm vidí budoucnost slevového trhu.

Obrat u cestování neustále stoupá. foto: Shutterstock

Stále častěji se firmy orientují na cestování, které se jim loni postaralo o dvě třetiny obratu. Některé slevové weby se proto netají ambicemi konkurovat cestovním agenturám a kancelářím.

V oblasti cestovního ruchu je přitom v Česku poměrně těsno. Na trhu působí oficiálně kolem tří tisíc cestovních agentur a kolem tisícovky cestovních kanceláří. I po odečtení neaktivních firem jde o stovky subjektů, které využívají k propagaci i prodeji internet, a pro stále větší část z nich znamená hlavní prodejní kanál. Velké cestovní kanceláře se naopak drží poboček a online prodávají jen 10–30 procent zájezdů.

Do konkurenčního boje se teď ale vrhají slevové servery, které se opírají hlavně o cenu. Například 8denní dovolená v Chorvatsku pro čtyřčlennou rodinu s polopenzí a včetně dopravy se tu dá sehnat za 25 500 korun. Přitom ubytování s polopenzí stojí v levnějších chorvatských hotelech v hlavní sezoně okolo 50 eur na osobu denně, tedy zhruba 9 500 korun na týden.

Ideální odbytiště pro padělky? Šmelina kvete na internetu

Strategie zjevně přináší úspěch. Podle statistik platební brány PayLo tato kategorie loni zaznamenala dvouciferný meziroční nárůst a vytvořila obrat přes 2,3 miliardy korun, což činí zhruba 66 procent celkového obratu slevových portálů.

Nejvíce se na ně Češi obracejí logicky v období dovolených. Od června do září zde za cestování utratili přes 870 milionů korun, což činí dokonce 78 procent obratu slevového trhu.

„Cestování tvoří zhruba čtvrtinu všech nabídek a dlouhodobě patří mezi naše základní pilíře,“ říká ředitelka Slevomatu Marie Chytilová. A dodává: „Cestování pravidelně podporujeme, aktuálně například v kampani o Kufroňovi. Jsme přesvědčeni, že význam této kategorie poroste.“

Nejdražší vouchery

Vzhledem k tomu, že průměrná cena jedné nabídky v této kategorii jde do tisíců korun, představuje už nyní obratově nejzásadnější segment.

Ještě více se proto tímto směrem orientuje Pepa.cz, dvojka mezi tuzemskými slevovými servery. Ten už přímo v záhlaví stránky zmiňuje slevy na cestování jako první.

Slevové portály nabízí více zboží než služeb. Zájem je hlavně o módu

Zákazníkům chce Pepa.cz nabídnout portfolio zájezdů, které bude přímo konkurovat cestovním agenturám a kancelářím. Díky posílení obchodního týmu a těsné spolupráci se zahraničními partnery se snaží ceny tlačit i pod úroveň last minute nabídek.

„Změna strategie, kterou realizujeme od začátku letošního února, je pouze logickou reakcí na zájem našich klientů o dovolené a zájezdy. Letos v této kategorii rosteme meziročně o 25 procent,“ vysvětluje Petr Sýkora, výkonný ředitel serveru Pepa.cz.

Klasické cestovky se zatím nové konkurence neobávají. A to ani ty, které prodávají na internetu. Tady je mezi agenturami jedničkou Invia, jež loni prodala zájezdy za tři miliardy korun.

Obavy? Spíš o klienty

Marketingový manažer Invie Michal Tůma k tomu uvádí: „Nástup slevových serverů sledujeme s obavou, ale nikoliv o náš byznys jako spíš o klienty. V minulosti se stávalo, že nabídku tam dodávaly poměrně rizikové cestovní kanceláře, některé zkrachovaly.“

Podle něj se na slevový server obrátí CK až v případě, kdy potřebuje udělat skutečně velký výprodej. „A to není nikdy dobrý signál pro finanční zdraví CK. Slevové servery jsou velmi vhodné pro prodej ubytování mimo hlavní sezonu pro zaplnění kapacity hotelu,“ dodává Tůma.

Čurací nástavec nebo sloní trus s věnováním: on-line nakoupíte cokoliv

Pravdou je, že v intencích celého trhu je podíl slevových portálů opravdu malý. U specifických zájezdů, jako jsou krátkodobé tuzemské pobyty, lázeňské nebo wellness balíčky, ale mají tyto weby navrch. Vzhledem ke změně strategie a většímu důrazu na cestování se však dá očekávat, že jejich podíl vzroste i celkově.

„Již dnes jsou nabídky, které přes slevové portály inzerují jednotlivé subjekty, na vysoké úrovni a ta bude ještě stoupat. Troufám si tvrdit, že v průběhu následujících let bude zejména díky zvyšování internetové gramotnosti podíl stoupat takovým tempem, že se brzy budeme bavit například o čtvrtině trhu s nabídkou zájezdů, kterou ovládnou slevové portály,“ odhaduje Sýkora.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...