Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Smart narostl do délky a vyzrál

  10:30
Smart Fortwo s otevřenou střechou je nejlevnějším kabrioletem na trhu. Test LN ukazuje, jak jezdí.

Smart Fortwo může mít mnoho podob. Zde je kabriolet v decentní černostříbrné kombinaci. foto: Petr Hanke, Lidové noviny

Možná si říkáte, proč testujeme smart, když jde o auto, které se vyrábí už od roku 1998. Skutečnost je ale taková, že smart letos na jaře představil druhou generaci svého dvoumístného miniauta s příznačným názvem Fortwo. Novinka si zachovává typickou koncepci s viditelnými nosnými částmi a jakoby usměvavým designem, stejně tak jako motor umístěný nad zadní nápravou, kterou současně pohání.


Použitý koncept se koncem minulého století jevil jako překvapivý. Nicméně až nyní se ukazuje, že pro kompaktní automobily má smysl. Vždyť podobně koncipovaný vůz představilo například Mitsubishi - model i, který se objeví i na evropských trzích. Koncept s motorem nad zadní nápravou, kterou pohání, představil také Volkswagen (nese jméno UP!). Jeho sesterské modely by měly být vyráběny například také pod značkou Škoda.


Smart Fortwo Cabrio
Koncepce:
jednoprostorová dvoumístná karoserie s motorem vzadu a pohonem zadních kol, rozměry 2695x1560x1540 mm, rozvor 1865 mm, pohot. hmotnost 790 kg, zav. prostor 220 l
Motor zážehový tříválec, 999 cm3
Výkon 52 kW (71 k) při 5800 min-1
Točivý moment 92 N.m při 4500 min-1
Převodovka 5M sekvenční
Zrychlení 0-100 km/h 13,3 s
Nejvyšší rychlost 145 km/h
Smart FortwoKomb. spotřeba 4,7 l/100 km
Cena 350 000 Kč
Klady: obratnost ve městě, spotřeba, kvalita zpracování, základní cena
Zápory: omezená praktičnost, méně kultivovaný motor, cena příplatků

Minikabriolet

Ale zpět k testovanému Smartu Fortwo Cabrio. Mercedes, který značku Smart vlastní, se s ní rozhodl vstoupit na americký trh. Z tohoto důvodu bylo nutné vyhovět poněkud odlišným bezpečnostním předpisům USA. Právě proto je nový smart o přibližně 20 centimetrů delší než jeho předchůdce. I tak ale délkou 2,7 metru zůstává nejkratším autem na trhu, i když nyní už bude parkování příčně k chodníku obtížnější než dříve.

Plátěná střecha provedení Cabrio je chytře vymyšlená. Lze ji ovládat i při jízdě pouhým stiskem tlačítka umístěného mezi sedadly. V první fázi odkryje prostor nad hlavami cestujících podobně jako střešní okno. Až poté sjede v zádi ještě níž, a tím zajistí více turbulencí a intenzivnější pocit z jízdy otevřeným vozem. Pro skutečný kabriolet je ale potřeba sejmout dvojici rámů střechy. Ty lze uložit na místo ve výklopném dílu krytu zavazadlového prostoru, a mít je tak při svém ježdění neustále k dispozici.

Při pobytu uvnitř vám dává smart jasně najevo, že jedete v minivozu. Ani ne tak stísněností, jako svým charakterem. Přístrojová deska je jednoduchá a působí mnohem hodnotněji než u předchozího Smartu Fortwo. Nyní je také nadmíru praktická, protože obsahuje velké odkládací prostory, které při svém městském životě jistě využijete. Sedadla jsou umístěna ne úplně vedle sebe, ale sedadlo spolujezdce je o přibližně deset centimetrů více vzadu. Díky tomu cestující nesedí zcela vedle sebe a neopírají se o sebe rameny.

Řízení s příchutí mercedesu

Každý smart je poháněn tříválcovým motorem, a to ať spaluje benzin, jako v našem případě, nebo naftu. Testu LN jsme podrobili atmosféricky plněný motor s výkonem 71 k. Tříválec má proměnné časování a do rychlosti přibližně 100 km/h uděluje smartu vcelku solidní dynamiku. Jen pro srovnání: aby se rychlosti tohoto smartu vyrovnala fabia, musela by mít pod kapotou alespoň benzinový motor 1,4 litru. Negativem tříválcové koncepce motoru je méně vyrovnaný chod na volnoběh a hrubší zvukový projev.

U smartu je samozřejmostí automatizované řazení klasické pětistupňové převodovky, které zvyšuje komfort při jízdě ve městě, kam je tento vůz primárně určen. Samotné řazení je lepší, než tomu bylo v minulosti. Je ale škoda, že po nastartování se vždy aktivuje manuální režim řazení. Vhodnější by zřejmě bylo nastartování do automatického módu, který je při jízdách po městě používanější.

Stále snadno zaparkuje

Kvůli potřebné míře bezpečnosti je Smart poměrně tvrdě odpružen a jeho standardní výbavou je stabilizační systém. Auto se příjemně ovládá a ani v náznaku u něj nenajdete jakékoliv projevy nestability. Musíte si jen zvyknout na určitou neposednost při přejezdu krátkých příčných nerovností zejména v zatáčkách. Řízení je spíše odtažité. S trochou představivosti v něm lze pocítit mercedesovskou chuť po jízdě přímým směrem.

O smartech se často mluvilo jako o příliš drahých a nepříliš praktických autech. Je ale potřeba dívat se na něj jinýma očima, než když se snažíte „racionálně“ posuzovat velikost auta a jeho cenu. Smart Fortwo v provedení Cabrio přijde s testovaným motorem v základní výbavě na 350 tisíc korun.

Za tuto cenu však získáte kvalitně zpracovaný, bezpečný automobil se samočinným řazením, jehož bonusem je navíc právě otevřená střecha. Jinými slovy je možné říci, že vlastně jde o nejlevnější kabriolet na trhu.

Proti předchozí generaci je nový model celkově vyspělejší a působí dospělejším dojmem. I přes prodloužení délky je s ním doslova radost jezdit po městě. Máte z něj totiž velmi dobrý výhled a můžete se těšit z mimořádné obratnosti. Zejména v centru města či například na přeplněných sídlištích s ním přitom překvapivě často najdete parkovací místo. Můžete totiž obsadit i takové prostory, kam se prostě nikdo jiný nevejde.

Autor: